torsdag 17. november 2011

du og meg er like som et par dråper vann


Jeg drømte om deg i går. Visste du det? Og når du gikk forbi meg uten å si hei. Du har slutta å hilse på meg. Blikkene våre møtes, men forlegenheten tvinger øyene ned. Ned på bena. Skoene mine er skitne og slitte. Hodet farer opp igjen og leter etter deg i folkemengden, men du er borte. Og du går forbi meg, men jeg ser ikke. Jeg er opptatt, jeg ser på mobilen min. I dèt du går forbi, løfter jeg hodet, og kjenner igjen bakhodet som farer forbi. Jeg snur meg. Du sa ikke hei. Du ser fin ut med den mønstrede skjorten din. Hvor har du kjøpt den? "Det går dager, og det går år". Jeg har ikke sett deg utenfor drømmene mine. Der er du tilstede, og smiler hver gang du går forbi. Men viktigst, sier du hei. I virkeligheten sier du ikke hei. Kanskje fordi jeg ikke ser deg. Hvor er du? Der står du. Med en jente. Nå smilte du. Sa hun noe morsomt? Blikkene våre møtes. Denne gangen holder jeg blikket ditt. Denne gangen er det du som ser forlegent ned i golvet. Denne gangen er det ikke meg. Jeg fortsetter å stirre på deg, og jenta som du står med får øye på meg. Hun ser sur ut, ikke morsom. Du ser opp igjen. Men ikke på hun, men meg. Og du sier "hei" med munnen. Du sier hei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar