onsdag 8. august 2018

Everybody talks bad about somebody else and never realises how it affects somebody. You bet it won't be forgotten

Nattevaktshelgen min ble faktisk mine beste netter, selv om det var litt problemer med de ansatte på vakt. Var naturligvis ganske sliten etter en allerede full arbeidsuke, men i gjengjeld førte det til at jeg sov bedre. Jeg er riktignok svært glad for at sommerturnusen endelig er over, og at jeg får pause fra pasientgruppen. Det kan være tøft og slitsomt å se en pasient først få en kreftdiagnose, og deretter se personen fallere med hver innleggelse, og deretter gå mot døden. I sommer synes jeg det har vært mange med akkurat de samme symptomene, og akkurat lik sykdomshistorie. Med oppstart av min ferie, kom naturligvis høstværet, og regnet. Det er ikke meningen at jeg skal ha fint vær når jeg har ferie, men akkurat nå er det like greit. Det betyr at jeg kan begynne å glede meg til Sydenreisen min likevel. Etter netter på mandag sov jeg i tre timer, før jeg stod opp for å spise lunsj. Jeg og Monchita dro på kjøpesenteret; hun for å se etter ny pc, jeg for å se etter nye jobbsko og kjøpe ingredienser til middag. Jeg har kastet jobbskoene mine, fordi jeg er sikker på at de er en "biohazard". Fant ikke sko, så vi endte opp med å gå en liten runde på senteret og jeg kjøpte meg spennende ting som neglelakksfjerner og plaster. Jeg serverte spekeskinke med melon til forrett, noe som Monchita skar grimaser av, og jeg nøt. Til middag lagde jeg pastasalat, og den endte opp med å bli langt bedre enn forventet. Ettersom jeg hadde mer ingredienser igjen som jeg ikke hadde fått plass i serveringsbollen, så ble jeg stående og lage mer pastasalat utover kvelden. I går sov jeg i omtrent åtte timer før kroppen bestemte seg for at det var nok, og etter litt frokost gikk jeg igang med rydding og rengjøring i huset. Startet med mitt eget soverom, for det så ikke ut. Nå er det heldigvis nytt sengesett på sengen, og støvet har blitt støvsugd. Støvsugingen fortsatte ut i gangen, og inne på badet og wc. Deretter stod jeg og vasket på badet, og måtte kle av meg joggebuksene mens jeg stod og skrubbet dusjen. Deretter vasket jeg do. Så støvsugde jeg i sofaen, ryddet og vasket bordene, organiserte i skuffene, støvsugde stua og halvveis kjøkkenet. Deretter ryddet jeg og støvsugde gangen nede. Jeg brukte fire timer på dette, og planen var egentlig å rekke å dusje før Monchita kom hjem, slik at vi kunne reise inn til byen med en gang. Men det gikk ganske dårlig. I stedet var vi ikke inne i sentrum før klokken var kvart på seks, hvilket gjorde at vi snublet inn på Aesop fem minutter før stengetid, og det stod en hel turistgruppe som tilsynelatende fikk en omvisning. "They're not with us," tror jeg guiden kommenterte. Og jeg bare: "eh, er det stengt?". Mannen bak kassen svarte: "ja, vi er stengt". Og på Tanum fant jeg ikke noen magasiner eller bøker som fristet, så alle tingene jeg egentlig hadde planlagt om å kjøpe, fikk jeg ikke kjøpt. Vi vandret litt, og gikk blant annet innom en hattebutikk, før vi omsider gikk til Taste of China for å spise dim sum. Det var flaks jeg hadde ringt for å booke bord, for det var fullt. Det virket veldig legit, alle servitørene var asiatere, og de fleste snakket tilsynelatende kantonesisk. De serverte til og med kyllingføtter, hvilket får meg til å tro at de er the real deal. Sist jeg føler jeg spiste legit dim sum (utenom på nyoppdagede Soya i Bergen) var i Amsterdam i fjor, hvor Volla tvang meg, Mog og Ale til å smake på masse ulike retter. Etter dim sum, dro vi rett over veien til det som så ut til å være en studentbar. Det var ihvertfall øl til 49kr, hvilket du omtrent ikke finner i Oslo. Monchita tok seg en øl, og jeg tok meg en cider. Vi satt ute, inntil det begynte å regne litt. Da satte vi fortsatt ute, men forflyttet oss til sittested med paraply over. Men så begynte det å regne ganske mye mer, og da seiret regnet over paraplyene, så vi satte oss tilslutt inne. Det var egentlig et ganske koselig sted med brettspill. Vi var bare ikke mange nok til å spille noen av spillene. Vi begynte å gå mot toget da det så ut som regnet hadde stoppet. Men det hadde det ikke, og etterhvert begynte det å regne mer og mer. Bør kanskje nevne at jeg gikk med Birkenstocks? Men istedet for å løpe, gikk vi egentlig i en kontrollert hastighet mot Nationaltheatheret, mens resterende av folket løp. Ble ganske klissvåt i håret og ansiktet, og nokså våt på jakken og buksa. Birkenstocksene var også våte, men ikke forferdelig våte, som de sikkert hadde blitt hvis jeg hadde begynt å løpe. Det var litt forsinkelser med toget, og jenta som satt ovenfor oss var tydeligvis påvirket av forsinkelsen. Jeg blir ganske stressa av at andre stresser når de er på vei til flyplassen. Heldigvis satte vi ikke på toget lenge, og vi rakk akkurat bussen. Natt til i dag sov jeg ikke så lenge, og det har jeg kjent på. Planen var egentlig å reise til IKEA, men det har regnet stortsett i hele dag. Noen ganger har det øst ned, og noen ganger har det vært små vanndråper. Men jeg syntes egentlig at det var greit å la være å dra ut, i og med at jeg ble ganske våt av regnet i går. Dessuten har jeg ikke tatt meg en hviledag etter jobbuken, så den tok jeg i dag. Jeg har skrevet noen forsinkede ukentlige mål, og fått litt mer oversikt over livet mitt. Det gjorde godt, for med sommerturnusen, har jeg ikke hatt tid til å tenke på mitt reelle liv. Eller, jeg har hatt unnskyldning til å ikke tenke på mitt reelle liv. Nå er det tilbake til hverdagen.. tja, etter ferien min da. Nå ble jeg sittende og høre på sanger fra fortiden, og det er så gøy å høre hva man har hørt på.