fredag 3. august 2018

I'm hearing me and you're hearing you. We're on different islands, just sounds of silence

Jeg er trøtt, og jeg ser trøtt ut. I dag våknet jeg med en hals som er i ferd med å bli betent, kjentes det ut som i hvertfall. Jeg er straks ferdig med sju uker på jobb, mangler bare nattevaktshelgen min som starter i kveld. Men etter jeg kom hjem fra Bergen, kjente jeg at jeg begynte å lengte etter fri. Og det er i tråd med at jeg er sliten. Og da er det jo typisk at man blir syk når man først får fri. Jeg får se, har jo drukket te i dag i håp om å unngå å få en forkjølelse. I går kom jeg på jobb, og fikk beskjed om at jeg ikke stod på vaktlista. Hadde jeg visst det, hadde jeg naturligvis ikke kommet på jobb. Men i sommerturnusen jeg fikk av sjefen, stod det at jeg skulle på jobb i går. Og det fikk hun bekreftet da hun så den siste mailen hun hadde sendt til meg angående sommerturnusen. Det betyr i det minste at hun egentlig ikke hadde tenkt at jeg skulle gå fire dagvakter og tre netter på en uke, så det er jo fint at hun ikke er nådeløs (insert devil emoji). Problemet er jo at jeg kom på jobb i går, og da fikk tildelt den vakten, så jeg har jobbet fire dagvakter, og starter på nettene mine i kveld. Jeg har ikke akkurat vært så begeistret for netter, og nettene jeg har hatt denne sommeren har vært ganske slitsomme. Før i tiden kan jeg huske at jeg hadde kolleger som satt og leste til eksamen, spilte sims eller så på film på nattevakt. Denne sommeren har vi knapt sittet, og matpausene blir som regel skvist inn på morgenkvisten før vi skal begynne på blodprøvetakingen, verdimålingene, antibiotikaene, og alt det andre uforutsigbare som oppstår. Nå vet jeg også at jeg muligens kommer til å ha en ganske dårlig pasient, og at det er mye pågang på sykehuset, slik at vi ender opp med en korridor full av pasienter, så jeg skal innrømme det at jeg absolutt ikke ønsker å ha nattevaktshelg nå. Men voksenlivet innebærer i blant å gjøre ting man ikke nødvendigvis har lyst til å gjøre. Uansett er jeg straks ferdig, og været har begynt å skifte til "høstvær", eller det som egentlig kanskje er det klassiske norske sommerværet. Det betyr i det minste at det er enklere å sovne for tiden, og du smelter ikke ihjel av å gå ute. På tirsdag begynte det å regne helt sykt mye, og jeg var nødt til å løpe ut for å hente inn alle klærne som hang til tørk. Men så ble jeg egentlig stående litt i regnet, for det var så utrolig deilig å endelig få ordentlig regn i stedet for sånne smådrypp. Foreldrene mine reiste til Kina for et par dager siden, og jeg og Monchita har byttet på å lage middag. I går var det min tur, og etter jobb stod jeg i butikken og forsøkte å finne ingredienser til middag. Det er litt vanskelig når du er sliten etter jobb, og blodsukkeret er ganske lavt. Det er ekstra kjipt når du innser at du er nødt til å dra til ulike matbutikker for å finne alt du ønsker, samt sende en pakke i retur, og hente en pakke. Alt dette skjedde på ulike steder, så det føltes ut som om jeg gikk i evigheter. På de siste 30 meterne hjem, hadde jeg veldig lyst til å legge meg ned på bakken, men jeg fortsatte! Til middag lagde jeg en litt spicy wok, og brukte ellers gårsdagen til å slappe av mens jeg så på en rekke krimserier på tv. På tirsdag er planen min å få livet i sjakk igjen, og ikke minst å rydde og vaske. For jeg kommer antakeligvis ikke til å orke å gjøre det på søndag før min siste nattevakt, og heller ikke på mandag, for da er jeg sikkert veldig trøtt i og med at jeg ikke pleier å sove lengre enn tre-fire timer etter nettene mine. Gleder meg til fri, for jeg har lengtet etter å dra på IKEA, dra til byen for å gjøre litt shopping, og spise litt mer dim sum. Nå skal jeg straks legge meg igjen, i håp om at jeg får sovet et par timer. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar