tirsdag 21. november 2023

You'll be the one with his ring on your finger. There's red and green everywhere, but l'm so blue

I dag våknet jeg egentlig litt tidligere enn jeg hadde ønsket. Heldigvis klarte jeg å sovne igjen. Men jeg tillot meg selv å ha en ganske lat "morgen", og dro meg ikke ut av sengen før formiddagen. Så jeg har hatt en ganske sen start på dagen i dag. Men jeg har fått oppdatert oversikten min over forbruk, og uten å kalkulere noe, så ser jeg at jeg har brukt mye penger på gaver. Jeg ordnet en gave mens jeg lå i senga i dag morges, og nå mangler jeg vel egentlig kun tre gaver til familiemedlemmer. Det blir vel en secret santa gave på jobb jeg må tenke på, også kanskje et par flere ting som jeg ikke klarer å tenke på nå. Jeg har ikke helt fulgt budsjettet for julegaver i år, hvilket kanskje er mer overraskende med tanke på prisveksten på levekostnader i år. Men jeg har jo allerede et sinking fund for julegaver, så jeg har allerede penger avsatt til julegaver. Så hvis jeg går over det jeg har satt av, så har ikke det så mye å si for økonomien min ellers. Men jeg ser at jeg definitivt skal oppjustere sinking fundet for neste år. Det kryr av tilbud stort sett overalt nå. Innboksen min kryr av e-mails om "Black Week", "Black Friday" og "Black Weekend" tilbud. Etter det kommer også Cyber Week. På en måte er det fint fordi jeg tror jeg kanskje blir ferdig med julegavene før desember i år, hvilket er veldig tidlig. Også er det jo veldig greit når det er ting på ønskelisten din som er på salg. En av mine sinking funds gikk til noe som er på salg nå. Så i stedet for å kjøpe tingen neste måned, kunne jeg overføre sinking fundet tilbake til brukskonto og kjøpe den nå. Nå vurderer jeg å kjøpe den siste kasserollen i settet jeg har hatt på ønskelisten i flere år. Med inflasjonen de siste årene, så har prisene gått opp betraktelig siden jeg først så på de. Og jeg kjøpte jo en sausepanne i sommer som var ganske mye dyrere enn den var for ett par år siden. Nå så jeg faktisk at den hadde gått ned i pris, nesten tilsvarende hva den kostet da jeg først satte den på ønskelisten - og det uten at det er noe tilbud. Det er ganske surt å vite at jeg på en måte har tapt over sjuhundre kroner på den. Men sånn er det bare. Men ja, jeg lurer på om jeg skal kjøpe den kasserollen eller om den i mindre størrelse er stor nok for det jeg trenger. Nå åpnet jeg faktisk pakken med kasserollen som er mindre, og jeg ser at den ikke holder. Så mest sannsynligvis kommer jeg til å kjøpe kasserollen, selv om det også er en av de tingene som er surt å bruke penger på. Nå skal det sies at jeg planlegger og håper på at dette settet skal vare meg livet ut. Så forhåpentligvis kan jeg se tilbake i tid og takke meg selv. Jeg klør i fingrene etter å starte ett strikkeprosjekt, og jeg har veldig lyst til å strikke babyteppe selv om Oyster allerede har født. Jeg er fortsatt skuffet over at prosjektet jeg hadde planlagt ikke ble som jeg hadde ønsket. Men kanskje jeg skal begynne å strikke ett teppe til neste vinter? Og kanskje jeg egentlig bare kan strikke ett par babytepper i forberedelse fordi jeg antar at venninnene mine kommer til å produsere nye verdensborgere. Vet ikke, men jeg har virkelig lyst til å strikke for tiden. Ellers kan jeg melde at jeg har store drømmer for borddekkingen til jul i år. Sitter litt på Pinterest og ser etter inspirasjon. Jeg forelsket meg i en duk som dessverre blir for liten og ikke finnes i større størrelse. Men ja, det kan hende at jeg faktisk får litt julefølelse i år, slik jeg holder på for tiden. Nei nå skal jeg gjøre en treningsøkt og ta meg en dusj. I morgen er det tilbake på jobb igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar