lørdag 31. desember 2022

I wanna go higher, can I sit on top of you? I wanna go where nobody's been

Dette året er første året som har føltes noenlunde normalt etter at covid-pandemien startet. Nå sier jeg noenlunde fordi krigen i Ukraina utbrøt i år, alle levekostnader har økt betraktelig og covid er ikke akkurat borte. Du kan på mange måter si at det har vært et skit-år i år også, men samtidig er det første året hvor pandemien ikke har dominert livet i så stor grad. Forbruket mitt har skutt til værs i år i forbindelse med at samfunnet har åpnet seg. Jeg har utnyttet det å kunne leve livet som "vanlig" ved å være med venner og å endelig reise utenfor landegrensene igjen. Har vært sulten på opplevelser og kulturelle innslag i livet, og det fikk jeg heldigvis påfyll på i år. En tur til Italia slår liksom aldri feil dersom man er ute etter nettopp opplevelser og kulturelle innslag. Altså, jeg grøsser litt når jeg ser hvor mye penger jeg brukte på akkurat den turen. Samtidig angrer jeg ikke en eneste bit, fordi jeg har mange gode minner på tur i Italia med Marble. Levde drømmen om å være "Francesca i Toscana", dro på vinsmaking, oppsøkte hippiefest i en lokal park, så endelig Michelangelo's David. Jeg har fått sett på ballett igjen, denne gangen med Monchita. Har vært på én konsert, om jeg ikke tar feil? Det var med en av kollegaene mine. Har også hengt en del med en annen kollega, noe jeg synes har vært veldig hyggelig. Hun minner meg på mange måter om Ale, fordi jeg føler jeg konstant blir dratt med på så mange sosiale situasjoner som jeg ikke har forberedt meg på. Men det som er gøy med det er at man møter så mange forskjellige mennesker og får en mulighet til å få litt andre perspektiv på livet. Jeg har hatt mye kvalitetstid med familie i år. Det har blitt soppturer, campingtur, brettspillkvelder, og lignende. Mine tantebarn vokser og vokser. Den yngste har klare samtaler og gjør godt rede for seg. Og det er ekstra artig å høre på alt hun har å si på hennes dialekt. Jeg fikk endelig dratt på en solo-tur igjen til mitt favoritt-hotell. Hadde et stort behov for egentid, avslapping og tid til å reflektere. Og det var akkurat det jeg fikk! Stod opp til lik tid hver morgen, trente annenhver morgen og satt klar på solsengen til klokken ti hver dag. Satt på solsengen og reflekterte ved å skrive ned mine tanker i notatboken jeg hadde dratt med meg. Jeg avslutter nok dette året med å høre på Cuff It av Beyonce, fordi den er i mine øyne perfekt for i kveld. Men det er Sabrina Carpenter sitt album: "emails i can't send" som har regjert dette musikkåret for meg. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt på albumet i år, men det er mange. Samtidig synes jeg kanskje at jeg ikke har hørt på så mye musikk i år. Føles ut som om jeg kun har hørt på musikk 1/3 av året når jeg tenker på det. Jeg er vant til å høre på musikk hver dag på vei til jobb, men jeg kan ikke huske at det har vært noe jeg har gjort i år. Jeg har eksperimentert mye med mat i år, og det har jo vært i tråd med at jeg har ønsket å spise litt sunnere. Vet ikke helt om jeg har vært suksessfull i akkurat det, men det jeg kan si er at jeg har blitt veldig glad i matlaging. Har latt meg inspirere av gode matopplevelser og Pinterest. Matlaging er absolutt en skill jeg skal prøve å bli bedre i til neste år. Ellers har jeg fulgt Caroline Girvan sitt treningsprogram i hele år med et lite opphold rundt sommertider. Jeg er  fornøyd med at jeg bestemte meg for å følge akkurat henne. Jeg føler meg så mye sterkere, og jeg har et helt annet bilde i hodet mitt av hva jeg ønsker å oppnå med kroppen. Tror ikke jeg er den "fitteste" jeg noensinne har vært, men det føles litt ut som det. Og det tror jeg har noe med at fysikken og den mentale helsen er på et ganske godt sted. Jeg har økonomisk sikkerhet og lever komfortabelt. Ja, livet er ikke bare fryd og gammen. Har mye som jeg kunne tenkt meg å forandre, men alt i alt har jeg det veldig bra! Har nådd mine økonomiske mål for i år, og jeg gleder meg veldig til neste år. Jeg har ordnet den nye notatboken min med mine mål for neste år. Så nå føler jeg meg veldig klar! Det blir nok både oppturer og nedturer til neste år, men jeg har veldig stor tro på at jeg stiller sterkt likevel. Og med en så fin dag som jeg har hatt i dag, klarer jeg ikke å være annet enn optimistisk til året jeg fyller tredve. Godt nyttår, nå skal jeg lytte til Beyonce 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar