fredag 14. september 2018

We ran our course, we pretended we're okay. Now if we jump together at least we can swim

Jeg synes jeg har vært veldig flink til å holde rutiner den siste uken. Legger meg når jeg trenger å legge meg selv om det frister å være våken litt lengre, trener når jeg helst vil ligge i sengen, og leser pensum selv om jeg begynner å gå lei. Det er ganske viktig pensum, for det er hovedteorien som oppgaven min skal bygge på. Men jeg har jo tidligere skrevet om at skrivemåte kan totalforandre min opplevelse av en bok. Akkurat nå føles det litt ut som å lese en litt mer teoretisk dagbok. I tillegg finnes det mange hull ved teorien som teoretikeren påpeker. Imidlertid så er en teori aldri fri for hull, og det at teoretikeren redegjør for disse, styrker egentlig teorien i mine øyne. Jeg har et litt ambivalent forhold til den. Men de gode nyhetene er at søknaden min er godkjent, og nå venter jeg bare på grønt lys fra veilederen slik at jeg kan begynne ordentlig. Det er fortsatt et par greier jeg er nødt til å gjøre nå mens jeg venter som jeg håper jeg kan få til i starten av neste uke. Men jeg er ikke så stresset angående det. Akkurat nå så føler jeg meg veldig lettet bare grunnet søknaden, så forhåpentligvis betyr det at det blir en fin helg. Mens jeg har lest, har jeg hatt behov for å se på noe for å få en ordentlig pause. Youtube ble liksom litt manglende, og jeg vurderte å begynne å se på den norske versjonen av Love Island. Men da jeg prøvde å se andre episode etter at vi så på første episode hos Sugar, så ble det altfor kleint å se på. Sugar mente at jeg burde se på Ex on The Beach. Men hvis jeg skal rangere reality-show i hva som passer meg best etter Love Island, så er det nok Paradise Hotel (skriver de det med to L'er i og med at det skal være norsk?). Så den siste uken har jeg sett på Paradise Hotel, hvilket føles ganske merkelig for meg. Tror de som kjenner meg synes det er merkelig også. Men jeg må si at det er veldig underholdende, og jeg synes produksjonen gjør en vanvittig bra jobb med redigering. Trodde kanskje jeg ble frelst, men det blir faktisk litt for mye for meg. Ganske ofte får jeg vondt i magen av å se på det selv om det er et "spill". Jeg synes nesten at det er en psykologisk påkjenning å se på, og da lurer jeg på hvordan det er for deltakerne. Man kan jo forsvare det med at det er et spill, og at alle bør være klar over det før de deltar. Men det å forberede seg er ikke synonymt med at de takler det. Jeg er førstegangsseer, og kanskje litt mer skeptisk til det enn de som følger med på enhver sesong. Det som er interessant med dette, er at om et par år i fremtiden, så kan man kanskje se tilbake på det og si at det ikke er riktig. At det er uetisk, slik som man har gjort med eldre gameshow, forskningseksperiment, og lignende, hvor deltakerne har blitt utsatt for psykiske påkjenninger. Motsatt kan jeg se for meg at det blir mange flere slike programmer i fremtiden. Poenget er at det som blir ansett som "riktig" moralsk og etisk i dag, kanskje er "galt" i fremtiden. Det er i hvertfall interessant å utføre forskning på hvordan mennesker opplever og påvirkes av å delta i slike reality show, og kanskje noen allerede har gjort det? Jeg kommer nok til å se ferdig sesongen i og med at jeg har sett såpass mange episoder nå, men følelsene jeg sitter igjen med å se på programmet er mer negative enn positive. Og det gjør nok til at det blir den første og siste sesongen jeg ser på. Vanligvis ville jeg kanskje ha sett på Sherlock eller GBBO til høsten. Men førstnevnte har jeg allerede sett alle episodene av (da tenker jeg både på britiske Sherlock, og amerikanske Elementary), og GBBO boikotter jeg etter at Mary Berry, Mel og Sue gikk av og showet ble solgt til en annen kanal. Ja, jeg er fortsatt #bitter. Nå er jeg nødt til å lese pensum igjen, og jeg håper egentlig på å komme meg på matbutikken i dag, for nå lever jeg på siste rest. Men det frister å bli helt ferdig med å lese pensum før jeg drar på matbutikken. For det føles litt som om det å dra på matbutikken er et signal for at helgen min har startet. "Helg" betyr egentlig for meg å lese mer pensum i morgen, rengjøringsdag og muligens jobb på søndag. Så den kan kanskje ikke kategoriseres som en vanlig helg. Men hvis jeg klarer å lese ferdig all pensum i dag, så får jeg kanskje ta hele morgendagen som en fridag. Og det hadde vært så utrolig deilig. I hvertfall hvis jeg kan finne noen donuts på butikken. Jeg har en gigantisk kvise som venter på å komme frem, og det blir kanskje flere av disse dersom jeg spiser donuts. Men jeg klarer ikke helt å bry meg om det, når donuts er så gode. Nå er det ganske klart for meg at jeg er sulten, så jeg får prøve å få i meg litt mat før jeg starter lesingen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar