tirsdag 20. november 2018

She is a bad bitch made up of magic. Pray to the goddess, don't break your promise. Thou shall be faithful and honest

I går våknet jeg tidligere enn forventet. Vekkerklokken min stod på 7.30, men naboen ovenfor står opp klokken sju på ukedager. Så de ukedagene jeg var i Malaga, kunne jeg alltids høre vekkerklokken ringe klokken sju på morgenen. Jeg begynte å tenke på alt jeg er nødt til å gjøre når jeg kom hjem, og alt jeg ønsket å få unnagjort. Så da begynte jeg å stresse, slik at jeg ikke klarte å sovne igjen. Men så minte jeg meg på at "nå ligger du i Malaga og hører på bølgene slå mot stranden, og du kan drømme om hva du vil". Det var jeg, broderen, Volla, Mog, mamma og yngste niesen som var på tur. Ettersom vi er såpass forskjellige mennesker hele gjengen, er det ikke alltids enkelt å finne ut hva man skal gjøre. Men vi er alle glade i mat, og alle villige til å dra på populære turistattraksjoner. Så det er hovedsakelig det de siste dagene har gått i. Og siden vi dro dit utenfor sesongtid har det lite engelsk, og heller spansk det har gått i. Det var egentlig veldig fint fordi det følte mer autentisk ut. Første kvelden spiste de fleste av oss paella, og vi forsøkte å kommunisere med en señora som tok våre bestillinger. Det var litt latter, og hun som tilsynelatende unnskyldte seg for at hun skravlet sånn. Jeg syntes det var en veldig positiv opplevelse, og veldig positiv start til langhelgen i Spania. På fredag gikk vi opp Castillo de Gibralfaro. Mens broderen og jeg byttet på å trille reisevognen opp stien og resterende av reisefølget gikk langt bak oss, var det en eldre kar som sa at det var ganske langt opp. Vi smilte vel egentlig bare, og fortsatte. Tilslutt tok broderen over og trillet vogna med den sovende niesen til toppen. I og med at vi ventet på resten, kjøpte vi oss is og kjølte oss ned. Det var ikke akkurat sterk sol, men du kjente det absolutt, også er det jo litt slitsomt å gå opp et "fjell". Da resten ankom, bestemte de seg også for å kjøpe seg is. Alle utenom mamma og yngste niesen gikk inn for å utforske slottet. Det var ganske fin utsikt, og vi observerte et par tyske jenter som snek seg inn ved å klatre opp den ene veggen. Jeg må innrømme at det jeg likte best ved denne dagen, var kanskje å gå ned igjen. For vi gikk veien man kjører ned, og da fikk jeg sett en haug med villaer. Kunne antakeligvis ha brukt hele dagen der og sett på de ulike villaene. Det er så mange fine farger, og jeg elsker hvordan de flislegger "navnene" på veggen. Vi bestemte oss for å dra på supermarkedet og handle inn til lunsj. Det var nemlig et veldig bra supermarked i mine øyne, så vi endte opp med å lage en slags tapaslunsj. Også tror jeg vi egentlig bare spiste litt sånn enkel mat til kvelds, i og med at de fleste av oss var mette fra lunsjen. På lørdag dro vi inn til sentrum for å se på Katedralen, deretter gikk vi for å dra på matmarkedet (Mercado Central de Atarazanas). For å komme oss dit gikk vi litt i de sentrale gatene og så ganske mange kjente butikker. Om det hadde vært en jentetur, hadde det nok garantert blitt shopping. I stedet gikk vi videre til matmarkedet som var veldig fullt. Det var naturligvis fascinerende å se all den ulike maten, men det kan bli ganske overveldende. Så vi ble ikke så veldig lenge. Vi gikk mot elven Guadalmedina, men det var ikke noe vann å se. Det var litt komisk. Vi bestemte oss for å finne oss en rolig plass å spise lunsj, og endte opp på en relativt fin restaurant. Det ble bekreftet da "tapasen" ble servert. Vi bestemte oss egentlig bare for å bestille alle tapasrettene og dele de. Jeg må si at jeg tror denne turen har vært den mest kulinariske turen jeg har vært på. Vi smakte blant annet på en spinatsmakende panna cotta, komprimert tunfisk og chips til, rosa hummus, også videre. "Hvor er albondigasen," spurte jeg. De andre mente at det var pescado som gjaldt, og etter denne turen kan jeg bekrefte at det antakeligvis stemmer. Etter maten tok vi oss en tur til det romerske teateret, og hørte på en entertainer skrike/synge foran turistattraksjonen. Deretter vendte vi hjemover til leiligheten og tok oss en pause. Mamma hadde bestemt seg for å lage litt sjømat til oss i leiligheten, og utnytte det ferskvarediskene på supermarkedet. Sjømaten skulle riktignok være middag for søndagen, men hun bestemte seg for å gjøre istand en type snegler. Det var hovedsakelig mamma, Volla og Mog som spiste disse som en "forrett" til middagen senere. Vi endte opp på en fin gastrobar, hvor vi igjen valgte ut et par "tapaser" før vi fikk the main course. Servitørene her snakket faktisk engelsk, noe som faktisk ble ganske forvirrende, i og med at vi hadde vennet oss til å "snakke" spansk. Det ble igjen en kulinarisk opplevelse, og noe var bedre enn det andre. Jeg valgte en hovedrett som jeg endte opp med å like veldig godt. De andre var kanskje ikke like fornøyde, og da var det ekstra kjipt at det var et dyrere måltid. På søndag begynte dagen med masse regn og uvær. Vi ble inne, og spiste sjømaten til lunsj. Vi rullerte med å delta i 2-player Overcooked, og det var faktisk veldig artig. Det minte meg litt om den følelsen jeg får av å spille Supermario på Wii. Planen på søndag var egentlig å dra på Picasso-museet, i og med at Picasso var født i Malaga. Men det tok ganske lang tid før regnet begynte å avta, og innen den tid var det nesten stengetid for museet. Volla og Mog byttet på å ta høneblunder, og jeg bestemte meg for å dra til stranden, mens broderen bestemte seg for å dra på Alcazabaen i sentrum. Jeg hadde gått helt til en slags bro, hvor jeg ble stående og nyte utsikten, da mamma ringte for å si at hun var på vei i min retning. Og etter hun hadde kommet for å se på utsikten, ringte plutselig Volla som trillet niesen bort til oss. Vi gikk bortover langs havnen, hvor det er en rekke restauranter og butikker. Men så bestemte himmelen seg for å åpne seg igjen, og søsteren hadde ikke noe regntrekk til reisetrillen som hun har lånt. Så vi hastet oss tilbake til leiligheten, hvor jeg møtte en annen señora som tilsynelatende forsøkte å spørre meg om det regnet mye, og om det var store regndråper. Det var svært vanskelig å kommunisere tilbake noe svar, men heldigvis kom det en kar like etter som kunne fortelle henne om været på spansk. Til middag dro vi på en asiatisk restaurant som heldigvis var åpen, i og med at vi innså at det var relativt mye som var stengt på søndager. Vi bestilte oss dim sum på deling, og drakk cerveza. Og i går forsøkte vi å spise opp alle matrester før vi måtte reise mot flyplassen. Vi var nok ikke suksessfulle, men vi gav det et forsøk. Det føles ut som om jeg har drukket minst ett glass vin per dag, og det kan nok stemme. Selv om jeg kanskje ikke synes Malaga er det mest attraktive reisestedet, må jeg si at jeg har hatt en fantastisk fin opplevelse der, og jeg er veldig glad for at vi dro dit utenfor sesongen. Det var gode matopplevelser, og jeg fikk drukket et par glass med sangria, jeg fikk vandret langs sjøen og gått i "fjell". Vi var hjemme på kvelden i går, og jeg var veldig sliten. Pakket ut med en gang jeg gikk inn døren, også spiste jeg litt mat før jeg egentlig gjorde meg klar til å legge meg. I dag tillot jeg meg selv å stresse litt, fordi jeg hadde så mange greier på min mentale "to do list". Startet med å rydde og rengjøre, i og med at jeg ikke gjorde det forrige uke (utenom litt støvsuging). Det var svært tilfredsstillende å se at speilet var helt plettfritt igjen. Deretter lagde jeg ukeplanen som jeg har hengende på veggen over pulten min. Bestemte meg for å ta utgangspunkt i disse fem neste ukene, i og med at jeg har lyst til å presse inn ganske mye på relativt kort tid. Jeg har lyst og er nødt. Skrev også ned mine mål for denne uken i boken min, og organiserte listen min over julegaver. Håpet på å begynne å transkribere et nytt intervju i dag, men i og med at jeg har bestemt meg for å gjenoppta treningen igjen, så visste jeg at det ble usannsynlig. Så nå går resten av kvelden til trening og dusj. Og det er jeg fornøyd med.