fredag 12. juni 2020

Hadn't known you for long but it felt like years. From the second we met, I knew things would change

Jeg dro til legen på tirsdag, og han bekreftet egentlig bare det jeg hadde funnet ut selv. Men noen ganger er det veldig fint å få bekreftelse, spesielt hvis man er usikker på noe. Dessuten er jeg kanskje helsepersonell, men jeg driver som regel ikke med diagnostikk. Men joda, jeg har visst perioral dermatitt som jeg googlet meg frem til. Det venter en antibiotika-kur på meg til høsten når solen ikke er såpass framtredende. Jeg håper jo egentlig på at eksemet skal gå over av seg selv, men slik jeg forstår det, er perioral dermatitt et ganske tidskrevende eksem. Det har allerede gått et par måneder, og det kan gå ennå flere måneder. Så jeg får se hva jeg gjør mot høsten, i og med at jeg i utgangspunktet har lyst til å unngå antibiotika. I mellomtiden har jeg utforsket litt av Avène sine produkter; thermal spring water og cicalfate repair cream. Førstnevnte er noe som er ganske unødvendig for de aller fleste, men for meg er det en sånn instant lindring dersom eksemet blir veldig varmt, irritert og kløende. Cicalfate repair cream har faktisk bidratt til å endre litt på teksturen på eksemet. Det er ikke lenger like tørt, og jeg har ikke observert at huden har vært flassende etter jeg startet med kremen. Dessuten er den også veldig lindrende når jeg har lyst til å klø. Jeg har nettopp bestilt meg hjem et par andre produkter fra Avène som jeg gleder meg til å prøve. Legen foreslo at jeg dro innom apoteket for å høre om de hadde noen anbefalinger til hudprodukter og jeg gikk ut fra apoteket med en krem ment for rosacea. Angret egentlig på kjøpet med en gang, men det gikk visst heller ikke an å returnere grunnet smitterisiko i forbindelse med korona. Så jeg prøvde produktet på huden, og jeg måtte fjerne det omtrent 1-2 minutter etter påføring. Kjente at det liksom irriterte huden fremfor å lindre den, og jeg tror produktet kan ha bidratt til at jeg har fått en utenomjordisk kvise på haken. Det er faktisk første vanlige kvise jeg har fått etter at eksemet har spredd seg. Men ja, jeg har essensielt kastet penger i dass. Burde kanskje ikke vært overrasket, men når det gjelder hudprodukter er det alltid lurt å gjøre egen research først. Jobb denne uken har faktisk vært skikkelig greit. Det har ikke vært så tunge pasienter, og det har alltid vært mulig å få gjennomført alt som skal gjøres. Men jeg var likevel veldig glad for å ha (lang)helg. I dag våknet jeg relativt tidlig for en fridag, men det var egentlig veldig fint. Jeg satte meg ute i sola og begynte å legge opp masker til det nye strikkeprosjektet mitt. Det var deilig fordi jeg kunne sitte med bena i sola, og hodet i skyggen. Etterhvert hadde jeg ikke lenger noe skygge, så jeg byttet over til å lese bok fremfor å strikke. Resterende av helgen skal sannsynligvis brukes til det samme; nyte solen. I morgen må jeg riktignok innom posten og matbutikken. Jeg har drømt om taco i dag, for det er utrolig lenge siden jeg sist har spist. Så det blir tacolørdag på meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar