mandag 29. august 2022

Tell me I'm home, that I'm safe. Can I come home?

Da var tiden i Italia over for denne gang. Vi hadde planlagt hvilke steder vi skulle og når, men bortsett fra det hadde vi bare noen ideer til hva vi skulle bruke tiden på. Så jeg må si at enkelte ting ble veldig i siste liten. Jeg bestilte eksempelvis billetter til Colosseum en halvtime før vi dro dit (måtte beregne tiden det tok å gå, og tiden vi ble bedt om å møte opp i forkant). Men det var egentlig veldig fint sånn, for da gjorde vi egentlig bare det vi følte for der og da. Vi har hatt piknik i sengen og kjøpt inn masse ost, skinke og brød. Samtidig har vi svidd av penger på dyre restauranter. Det ble for det meste italiensk kost, men vi endte også opp med indisk og japansk. Litt variasjon må man vel ha. Jeg som har sagt at jeg ikke egentlig er veldig glad i pizza, men nå har jeg smakt noen av de beste bunnene jeg har smakt ever. Fellestegnet er vel den napolitanske pizzabunnen, og hvis du befinner deg på en restaurant med kun italienere, vet du at du har valgt riktig. Ellers har jeg spist steinsopp omtrent hver gang det var et alternativ. Mitt store ønske under denne turen var å dra på vintur i Toscana og å oppleve Italia litt som Francesca i Under The Tuscan Sun. Og jeg må si at vintur i Italia er helt topp. Jeg hadde det gøy, lærte nye ting og ble litt mer oppmerksom på ulike viner. Etter vinturen har jeg og Marble rangert ulike viner ut ifra det vi lærte. Ellers har jeg sett på mye kunst og arkitektur. Vi har selvfølgelig hatt noen late dager ved basseng/strand, men for det meste har vi vært ordentlige turister og sett mange severdigheter. Jeg må si at jeg ble veldig overrasket over hvor effektive vi var til tider. Føles ut som om vi fikk gjort mer enn det vi hadde tid til å gjøre. Og den første uken følte jeg meg ganske superhuman fordi jeg tilsynelatende ikke var noe sliten til tross for all aktiviteten og varmen. MEN jeg var også heldig nok til å ha menstruasjon på turen. Jeg klarte også å få en veldig kraftig allergisk reaksjon på et myggestikk. Jeg reagerer til vanlig på myggestikk, huden omkring hovner opp. Vanligvis er det på størrelse med en femkroning kanskje, men dette stikket endte opp med en omkrets på en størrelse av en appelsin. Det var veldig merkelig, men også ganske plagsomt. Farmasøyten tok et blikk på stikket og gikk for å hente antibiotikakrem til meg. Så jeg har holdt på med litt antibiotika og kortisonkrem den siste uken. Så dro jeg på meg en forkjølelse også. Etter litt googling sa jeg til Marble: "jeg har kommet frem til at jeg er en form for forkjølelse; rs-virus, covid, etc. eller at jeg har fått malaria". Hun lo. Men ja, selv om jeg stort sett syntes at energien har vært til stede og at jeg ikke har hatt vondt i bena til tross for ganske mange skritt per dag, så har jeg definitivt vært litt redusert. Italia var varmt, men vi hadde også dager med litt mindre heldig vær. Den ene dagen var det jo faktisk en ganske kraftig regnstorm, og vi befant oss da på havet på en båt. Jada, vi tenkte det kunne vært fint å ta en Vaparetto rundt Venezia slik at vi fikk sett byen på en annen side. Det startet veldig fint, men så begynte det å regne litt. Og det var helt greit. Men så begynte det å øse ned, og det regnet fra alle kanter. Båten måtte faktisk stoppe opp en liten stund og søke litt ly. Det var lyn og torden, og på en måte kunne det vært skummelt. Men det var også utrolig fascinerende. Været var bra igjen da vi kom oss av båten, men et par dager senere leste jeg at uværet hadde fatale konsekvenser, og at murstener fra Markuskirken faktisk hadde falt ned. I går begynte det å småregne i Positano. Men etter hvert begynte det å øse ned. Det blåste og det regnet sidelengs. Heldigvis hadde jeg og Marble planlagt å være inne rundt den tiden nettopp for å se an været. I og med at dette egentlig ikke var planlagt som en typisk solferie, så gjorde det ikke noe for min del at det ble litt uvær. Vi startet turen i Venezia med limonchello, og endte turen i Positano med limonchello. Det føles ut som om det går rett i blodet, men samtidig føles det ikke like ille ut som når man tar en ren shot. Vi avsluttet også turen med å bruke masse penger. Det ble dyr shopping og Michelin-restaurant. Men det var siste dagen vår i Italia, og vi storkoste oss. Italia har vært veldig bra, men må helt ærlig innrømme at det var skikkelig deilig å lande på norsk jord i dag. Jeg syntes det var spesielt poetisk fordi telefonen min bestemte seg for å spille Can I Come Home av Highasakite under landingen. Satt liksom å hørte på den instrumentale biten, også i det flyet landet begynte hun å synge igjen. Borte bra, men hjemme best.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar