fredag 25. desember 2020

Say one day I'll be back. Don't hold your breath, just know I hold a place for you always

God jul! Jeg endte opp med en ekstravakt på mandag, og deretter å jobbe på lillejuleaften og juleaften som planlagt. Det var egentlig veldig hyggelig å jobbe i går; alle var i så godt humør. Det ble julemiddag på pasientene, og jeg hadde kjøpt med litt usunn snacks til kollegene. Hadde ikke så mange pasienter, og kjente at det egentlig gav litt mersmak å jobbe på juleaften. Bare på dagen da, for det er selve aftenen som er ordentlig jul for meg. Altså, det er til tross for at jeg gikk glipp av Askepott. Men det så jeg på i dag i stedet. Jeg kom hjem i går til matlaging på gang. Pakken til Lynx kom faktisk frem på juleaften! Et julemirakel, eller bare Posten som har gjort en fantastisk jobb i år. Tok meg en dusj, og da jeg var ferdig var visst maten servert. Til jul har vi alltid pinnekjøtt, ribbe og en spesifikk pølse. Pølsen får jeg kun kjøpt på stedet jeg vokste opp, og det var no way at jeg skulle på noe fly nå i disse tider. Heldigvis hadde Volla et par pølser i fryseren som jeg fikk tatt med hjem. Men jeg hadde nevnt dette for broderen som foreslo at han kunne dra til et pølsemakeri og kjøpe litt forskjellig. Så gårsdagens middag ble nesten litt sånn at hovedretten var pølser, og at alt annet bare ble tilbehør. Selv om jeg er opptatt av tradisjoner til jul, så er det absolutt gøy å utforske andre ting også. I dag våknet jeg til vakkert sollys. Det ble ikke snø til jul, men heldigvis har det vært fint vær de siste dagene. Jeg har brukt litt mer tid på notatblokken min, lagde sånne oversikter over sinking funds-- men jeg har liksom så lite faste utgifter akkurat nå, så jeg har ikke akkurat så mange sinking funds. Uansett synes jeg fortsatt det er veldig gøy å styre på med notatblokken. Jeg har også fått strikket i dag, sett på Askepott og hatt spillkveld med Monchita og broderen. Jeg vant begge rundene, og det er sjeldent at det skjer med det spesifikke spillet. Vi spiste litt ost og kjeks, også har jeg nettopp sett på den nyeste dokumentaren til David Attenborough på Netflix. Den bidrar definitivt til refleksjon over eget forbruk. I år prøvde vi å begrense unødvendige gaver til hverandre. Ble mye spiselig, og for min del ønsket jeg meg ting som forhåpentligvis vil bidra til at jeg er litt mer miljøvennlig (som Stasher bags). Men det tar lang tid å gå fra å være storforbruker uten tanker om konsekvenser til en som nærmest ikke kjøper noe. Jeg har jo også ønsket meg et nytt sengesett kun basert på ønske fremfor behov. Kommer nok aldri til å bli zero-waste, men jeg kan likevel bidra med et mindre forbruk. Nå er det en uke igjen av dette året, og det er merkelig å si, men jeg gleder meg til januar er her. Har mine tvil om at et nytt år plutselig vil forvandle verdenen helt, men det er noe ved nyttår som får meg til å bli litt optimistisk og ha litt mer håp om fremtiden.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar