mandag 23. desember 2019

I know winter is meant to be cold, but December will warm you, or so I was told. Well, it's still cold unless you have someone to hold

Dagen i dag har flydd forbi. Har hørt på It's Christmas After All av SKAAR på repeat. Det må være min favoritt sang denne julen, den er så innmari trist og fin. Den er vel skrevet for en film, men temaet ensomhet i julen er så viktig. Tid med venner og familie blir glorifisert på denne tiden, og det vil sannsynligvis øke følelsen av ensomhet for de som ikke har alt julen tilsynelatende skal handle om. Jeg klarer ikke helt å skjønne at det er julaften i morgen, og det er kanskje derfor jeg først ble ferdig med siste julegave i dag. Har liksom ikke følt på hastverk fordi jeg egentlig var ferdig med nesten alle gavene før desember. Det gjenstod vel bare to gaver, så jeg tok meg kanskje litt for lang tid på de. Var ganske travelt på matbutikken, og jeg gikk ikke engang innom kjøpesenteret. Men dersom jeg skal vurdere folkemengden på trafikken, har det nok vært en travel dag på kjøpesenteret i dag også. Etter jeg kom hjem begynte jeg å rydde og vaske nede i stuen og gangen først. Tok oppvasken, brettet håndklær som har hengt til tørk, også tok jeg meg matpause. Innen den tid hadde Monchita stått opp. Det var utover ettermiddagen da, men hun hadde gått og lagt seg igjen fordi hun var dårlig og hadde kastet opp. Fikk litt sånn flashback til en jul for flere år tilbake hvor jeg var syk og kastet opp. Det er veldig kjedelig å være syk til julaften, men i det store bildet er det også egentlig bare en vanlig dag. Etter jeg hadde spist, gikk jeg opp for å fortsette ryddingen og vaskingen. Jeg foretrekker alltid å vaske og rydde når det er lyst ute, og alt støv blir mye mer synlig. I dag hadde jeg imidlertid ikke mulighet til det, men det har gått greit likevel. Er bare ikke like sikker på at jeg har fått bort alt. Broderen kom innom og lempet av seg gaver, så nå ligger alle utenom 1-2 gaver klare under juletreet. De 1-2 gavene er visst temperaturavhengige og ligger foreløpig i kjelleren, så de må jeg huske å legge på plass i morgen. Nå skal jeg spise middag, ta en dusj, og gjøre klart det som må gjøres klart av mat dagen før. Ellers håper jeg at jeg skal få strikket minst èn rekke før jeg legger meg. I morgen starter julaften med tre nøtter til Askepott, og deretter går vel mye tid til matlaging. Egentlig føles det ut som julaften er en dag dedikert til å lage en god middag. Det blir deilig å endelig spise pinnekjøtt. Så er det gaveåpning da. Gleder meg veldig til å se enkelte reaksjoner til de ulike gavene, og jeg håper naturligvis at gavene faller i smak. Heldigvis er vi en ganske lite kresen familie når det gjelder gaver. God jul! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar