mandag 4. september 2023

me and who you say I was yesterday have gone our separate ways

Dette er den vakreste steinsoppen jeg noensinne har plukket. Jeg hadde gått på en solo sopptur i et område som jeg vet er ganske populært. Så jeg var litt i tvil på om jeg kom til å finne noe særlig, men jeg hadde mye håp! Dagen før hadde jeg gått på tur i området, men det var en helt vanlig tur hvor jeg hadde lyst til å få inn ti tusen steps, men det ble jo faktisk om til tjue tusen steg. Dro riktignok på en liten sopptur på kvelden etterpå, men det var en kort tur. Uansett, jeg gikk på en sopptur alene, hvilket føltes litt skummelt ut. Du går liksom på områder i skogen hvor det ikke er så mange folk, og du går jo litt sånn luskende. Så det er ekkelt når du møter på en annen person, eller når du hører lyder. Jeg ble plutselig veldig redd for å møte på en elg. Jeg visste jo at det var en reell mulighet, så i mens jeg gikk og saumfarte skogen for sopp, gikk jeg også å tenkte på strategi dersom jeg skulle møte en elg. Volla hadde anbefalt en spesifikk sti, så jeg gikk rundt i området i ganske lang tid. Dessverre fikk jeg øye på flere steinsopper som var ganske ødelagte. Gikk i områder som så veldig ut som typiske områder for steinsopp, inntil jeg fikk øye på en annen person som gikk rundt og sannsynligvis også var på sopptur. Det var nok fint at jeg snudde, for det var først når jeg egentlig hadde begynt å gi opp, og gikk tilbake mot stien, at jeg begynte å finne sopp. Og helt på slutten av turen min fikk jeg øye på denne (avbildet) soppen midt på en ganske travel sti. Den var gjemt ganske godt inni en trestamme, og du så kun hatten som lignet på en bolle. Det ble en ganske lang sopptur på lørdag hvor alle var med, og vi fant helt sykt mye steinsopp. Var liksom sånn at jeg fant en, og satte meg ned på huk og oppdaget at det var tre andre rundt meg. Så du kan si at det er et godt år for steinsoppen i Midt-Norge i hvert fall. Det har vært veldig hyggelig å henge med Volla og co, ikke minst Monchita også. Noe av det kjekkeste jeg vet om disse dager er matlaging i fellesskap. Og spesielt det å stå rundt på kjøkkenet til Volla og Mog med en øl i den ene hånden og en kniv i den andre er veldig hyggelig! Det har gitt litt mersmak å gå på sopptur, så nå vurderer jeg faktisk å dra på sopptur her på Østlandet. Grunnen til at jeg egentlig ikke gjør det, er fordi at det er mer mygg i skogene her på samme tidspunkt. Skal riktignok sies at jeg kom hjem igjen til sensommer. Det var liksom litt for varmt med trenchcoat på selv om klokken var ni på kvelden da jeg stod på flyplassen i går. Jeg er veldig fornøyd med at jeg planlagte turen min slik at jeg hadde en fridag i dag. Jeg har vært på butikken og handlet, ligget ute i sola og lest, laget mat, gått igjennom forbruket for august, vasket og brettet tøy. Skulle helst ha gjort en Caroline Girvan-økt i dag, men nå tror jeg kanskje at det blir litt sent. Kanskje jeg heller gjør litt pilates. Alt i alt var forrige uke en veldig fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar