onsdag 10. oktober 2018

Nu hadde æ endelig klart det, tatt et valg og rydda i rote. Så ser æ ho igjen, og alt e glemt

Det er onsdag, halvveis inn i uke førtien, og det gjenstår rundt åtti dager igjen av dette merkelige året. Jeg har vært på en decluttering-spree, og etter jeg organiserte den lilla permen min på mandag, begynte jeg å gå igjennom bilder på mobilen. Slettet sikkert hundre bilder av kvisene mine (tmi? soz). Det fikk meg til å tenke over året som har vært og fortsatt pågår. På mandag dro jeg på skolen, ble tvunget til å gjennomføre en quiz som jeg hadde 100% riktig på, satte meg på biblioteket for å jobbe med oppgaven, overhørte studenter som jobbet med t-verdier, og brukte omtrent alle "pengene" mine på å printe ut samtykkeskjema i farger. Kjøpte plastlommer på skolen, også dro jeg på Kiwi som ligger like ved skolen. Så jeg fikk gjort alt jeg hadde lyst til å gjøre før jeg reiste hjem. Jeg var hjemme relativt tidlig, men jeg brukte omtrent resten av kvelden på den lilla permen som nå er veldig organisert. Har bare to CD'er i en plastlomme som jeg ikke aner hva er, men min pc har ikke noe CD-ROM, og jeg har ikke noe portabel heller. Så jeg får se det an, for jeg har ikke lyst til å kaste de før jeg finner ut hva de inneholder. Jeg ble veldig trøtt, og var i seng innen 21.30. Jeg la meg ikke før i 23-tiden da, men likevel. I går hadde jeg planer om å skrive ferdig delkapittelet mitt om validitet, men det var det minst fristende jeg kunne tenke meg. Jeg fikk likevel gjort noe, selv om det var langt fra alt jeg hadde lyst til å gjøre. I det minste hadde jeg en effektiv treningsøkt. I natt hadde jeg flere merkelige drømmer. I den ene drømmen var jeg en del av et spill, hvor vi var to ulike lag som prøvde å fange mest mulig typer fisker med hendene. Vi måtte ta med fiskene til en sirkel uten å bli tatt av en skummel sel, ellers fikk vi ingen poeng. I den andre drømmen var jeg med på en pre-Paradise Hotel. Jeg tror ikke alle deltakerne hadde blitt valgt ennå, så vi var på et vanlig hotell med andre hotellgjester. Men det var førstemann til mølla da vi skulle finne hotellrom og sted å sove. Det ble en sånn naturlig kjønnsdeling, hvor jentene delte rom, og gutta delte rom. Det var liksom flere ulike rom, så det var ikke slik at alle jentene delte ett rom. Jeg opplevde dessverre å bli fryst ut av jentene, og selv om de ikke direkte sa at de ikke ville ha meg der, og jeg antakeligvis kunne ha funnet meg en seng, bestemte jeg meg for å dra til gutta. Heldigvis var det en ledig seng hos en av karene. Rommet bestod av to enkeltsenger, null vinduer og et boblebad. Så karen trøstet meg, vi bestilte champagne og tok et boblebad sammen. Etterhvert kom resterende av gutta, og de fikk høre hva som hadde skjedd. De var utrolig hyggelige, og vi bestemte oss for å dra i baren for å ta shots. Noen ganger har jeg så utrolig merkelige drømmer. Grunnen til at jeg har husket disse drømmene i det siste, er at jeg har hatt en sånn periode hvor jeg er nødt til å stå opp en gang på natta for å gå på do. Og da prøver jeg alltids å memorisere det jeg har drømt. Jeg jobber fortsatt med det å ikke ligge i sengen for lenge før jeg står opp, og jeg synes at jeg har hatt bra progresjon denne uken. I dag trengte jeg kun et kvarter før jeg faktisk stod opp, så det er jeg skikkelig fornøyd med. Dro på mitt lokale bibliotek for å jobbe med oppgaven og for å låne Carry On av Rainbow Rowell. I dag klarte jeg å jobbe med validitet, og jeg synes jeg kom så langt jeg kunne med delkapittelet i dag. Det er riktignok på to tusen ord, så jeg må fjerne halvparten. Men jeg lar alt stå nå, og redigerer heller i fremtiden. Jeg innser at jeg er flinkere til å jobbe med skrivingen når jeg sitter på et bibliotek. Jeg skjerper meg liksom når det er folk rundt meg som også arbeider. Det ble riktignok ganske bråkete på mitt lokale bibliotek da kidsa slutta på skolen og kom til biblioteket for å gjøre lekser og whatnot. Så jeg tror jeg blir nødt til å bruke skolebiblioteket som arbeidssted. Det er merkelig hvordan vaner endres, og hvordan jeg alltids pleide å sitte på grupperom før. Men for meg har det visst mye å si hvordan et område føles. Er det klaustrofobisk, er det rotete, er det bråkete? Eller er det åpent, logisk og organisert? På min gamle skole foretrakk jeg grupperommene fordi det var stille, men åpent og rent. På min nåværende skole liker jeg biblioteket best fordi det faktisk er helt åpent. Så ja, jeg kan høre lunsj-støyet i 11-12 tiden, men jeg sitter to etasjer over, og har fin utsikt ut. Jeg mistenker at når jeg virkelig begynner å jobbe med skrivingen, befinner jeg meg sikkert på grupperom på min gamle skole. Nå, derimot, finner du meg på biblioteket hvor jeg overhører samtaler om t-tester og prøver å unngå å tenke tilbake til vår og eksamen i kvantitativ metode. Jeg ble ikke sittende så lenge på biblioteket, men fikk gjort det jeg skulle gjøre før jeg stoppet innom matbutikken. Kjøpte blant annet grønne druer som min bror mener er de beste druene han har smakt. Jeg tror kanskje jeg er enig. Så etter mat, fylte jeg magen opp med eple og druer fremfor donuts. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar