lørdag 30. januar 2021

I crouch like a crow, contrasting the snow. For the agony, I'd rather know

Herregud, skulle ikke vært lov til å elske kåper i den grad jeg gjør altså. Jeg har dessverre ikke fått brukt den nye kåpen min foreløpig fordi den er litt tynnere enn mine andre kåper. Og nå har det naturligvis blitt ordentlig vinter og kaldere. Jeg er blitt såpass gammel at komfort kommer fremfor mote, så det går i det varmeste jeg eier. Men nå falt jeg pladask for en grønn kåpe fra Weekday. Den var ganske fristende å klikke seg hjem, men akkurat nå er jeg skikkelig fornøyd med eget forbruk i januar. Vil helst holde det slik også. Men kåpen blir notert på ønskelisten min. Den blir trolig utsolgt i min størrelse innen den tid jeg faktisk vurderer å kjøpe den. Nå sitter jeg og ser på langrenn, og det var egentlig ganske skummelt med tanke på ulykker. Det skjer ofte litt fall og ulykker og sånt, men at noen går igjennom et "gjerde" og at det ikke er bedre sikret nedover? Utøveren kunne jo godt ha falt ned hele skrenten. Jeg er ikke særlig glad i å se på slalom og sykkelritt fordi jeg vet at det kan bli ordentlig stygge fall, og til tider dødsfall. Det er liksom litt fart i langrenn, men det går som regel rolig for seg. Så jeg ble absolutt overrasket. Det som kanskje er litt fint med konkurransehelgen er at det faktisk ikke var norske utøvere helt på toppen. Jeg ser jo også at det har blitt mye jevnere hos de kvinnelige utøverne også, hvilket gjør at sporten blir litt mer spennende. Også gir det nok motivasjon til å gjøre bedre prestasjoner til neste renn. Forhåpentligvis er det ikke så farlige løyper til den gang. Jeg begynte å tenke på hvor mye det koster å flytte ut i går. Det er jo klart at bolig i seg selv er en svær utgift. Men jeg tror man ofte glemmer litt bort at man faktisk trenger møbler og redskap for å leve også. De store møblene som sofa, seng, o.l. er i mine øyne en selvfølge. Men det er de små tingene som man kanskje ikke tenker like mye på som vil utgjøre en stor sum tilsammen. Jeg har riktignok samlet meg er par småting igjennom årene fordi jeg ikke har klart å dy meg selv. Måtte jo sette stopper på koppesamlingen min for et par år siden da jeg innså at jeg kom til å ende opp med alt for mange. Jeg har jo egentlig allerede for mange kopper, men jeg ser ikke noe grunn til å bli kvitt de nå før jeg vet hva jeg faktisk trenger. Har gjort inventar i dag på sånne ting som jeg faktisk eier, og det var overraskende mye. Nå drømmer jeg faktisk om servise i stengods, mer enn ullkåpen fra Weekday. Så da er det seriøse greier altså. Jeg er jo veldig glad i keramikk, derav koppsamlingen min. Burde derfor ikke være så overrasket over meg selv. Må jo le av meg selv hvis jeg plutselig kommer hjem med nytt servise nå. Anyway, jeg tenkte faktisk at jeg kanskje likevel skulle dra på butikken i dag for å kjøpe ingredienser så jeg kunne teste tofu-oppskriften. Men kom på at jeg faktisk har gitt bort mine sånne måleskjeer til mellomste niesen. De fungerte bra som leke på den alderen hun var den gang da, og nå fungerer de som øser når hun skal bade. Også er jo alle butikkene utenom matbutikker og sånne essensielle butikker stengte for tiden. Så jeg vet faktisk ikke når det blir aktuelt å prøve meg på oppskriften i det hele tatt. Nei, nå skal jeg se igjennom forbruk og budsjett for januar. Ellers tror jeg at jeg har sett ferdig alt av aktuelle skirenn, så nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal gjøre med meg selv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar