mandag 8. februar 2021

The world is spinning, and she keeps on winning. But tell me, what happens when it stops?

Det nærmer seg ett år siden perioral dermatitt dukket opp i livet mitt. Heldigvis ble Avène Cicalfate repair cream en livredder. Siden den gang har jeg vært ganske begrenset i hva jeg bruker som hudprodukter, bruker mindre produkter enn jeg har gjort på mange år. Samtidig har jeg kjent på at ansiktet har hatt behov for mer fuktighet, både fordi jeg begynner å bli eldre og fordi det er kaldere tider. Men huden har blitt så mye mer kresen på hva den liker, så jeg har prøvd å holde meg til merker som jeg vet ansiktet tolererer. Jeg byttet ut Origins Ginzing fuktighetskrem etter de byttet formulering og ødelagte det som var favorittkremen min til Cremorlab Fresh Water Gel. Jeg har brukt den i litt over ett år, og det er blitt min nye favoritt. Problemet er at den ikke er nok for min hud når jeg trenger mer fuktighet. Så jeg prøvde meg på Cremorlab Hydra Bounce Ampoule og Hydra Intense Cream. Først reagerte huden min, så jeg gikk tilbake til Fresh Water Gel. Men nå har jeg prøvd å kun bruke Hydra Intense Cream, og det ser ut til å fungere! Jeg hadde en utrolig tørr nese som flasset skikkelig for en uke siden, men nå er den blitt normal igjen. Har gjort flere erfaringer med at huden ikke er særlig glad i tonere, serum, essence, eller lignende i det siste. Så jeg får vel avstå å bruke de en stund. Jeg hadde i utgangspunktet en ganske slitsom arbeidsuke denne uken, men jeg snakket med sjefen om å bytte bort en vakt. Jeg har jo sett på formen min at den er mye bedre, men at jeg fortsatt har begrensninger. Så i stedet for å pushe kroppen, så har jeg bedt om litt mer tilrettelegging. Jeg er veldig fornøyd med det, fordi jeg vanligvis ikke ville sagt ifra om det. Men jeg ser samtidig at hvis jeg pusher meg denne uken, kan det hende at jeg blir helt utslitt neste uke, og at konsekvensene blir større. Så ja, jeg prøver å være litt smartere og flinkere til å ta vare på meg selv. Før covid-19, ante jeg ikke at jeg er såpass dårlig til å ta vare på meg selv. Det har vært en stor lærepenge, og noe jeg er nødt til å jobbe med videre. Det blir  en utfordrende arbeidsuke for meg uavhengig om jeg har byttet bort en vakt, men jeg er innstilt på at jeg skal komme meg igjennom den. Jeg får lønning denne uken, og jeg har egentlig allerede planlagt hvor alle penger skal gå. Jeg hadde vel planlagt at jeg ikke skulle gjøre noen kleskjøp denne måneden, men jeg har funnet en bukse jeg ønsker skal erstatte en gammel bukse jeg måtte kvitte meg med (ble for liten for meg). Jeg har returnert et kleskjøp jeg gjorde i januar, også vet jeg av erfaring at hvis jeg ikke kjøper plagget jeg har lyst på nå, så blir det utsolgt og aldri restocked igjen. Men jeg vil helst dra til butikken å prøve på, så jeg vet hvilken størrelse jeg trenger. Problemet er jo bare at alle butikkene fortsatt er stengte. Så hvem vet? Kanskje det blir en ny bukse på meg eller kanskje det ikke blir det denne måneden. Jeg bruker uansett veldig mye mer penger på det jeg kaller for personlig pleie, hvilket inkluderer alle hudproduktene jeg kjøper. Men siden jeg trolig ikke trenger å kjøpe særlig mye i den kategorien denne måneden, skal det gå greit med buksekjøpet. Jeg fører en månedlig oversikt over utgiftene mine, men nå har jeg faktisk såpass mye data at jeg fint kan lage et ordentlig budsjett. Kanskje jeg skal vurdere det for neste måned. Nå skal jeg ta meg en dusj, strikke litt mer, og forhåpentligvis legge meg litt tidligere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar