fredag 12. februar 2021

All of the memories feel like magic. All of the fighting seems so sweet

Jeg har heldigvis sovet igjennom mesteparten av natten, og jeg føler meg i hvert fall ganske våken nå. Må uansett "døgne" igjennom første nattevakt, for jeg klarer aldri å ta meg en ordentlig nap før vakten starter. Nå er det veldig lenge siden jeg sist hadde netter siden jeg ble sykemeldt. Ja, sist jeg jobbet netter skjedde skredet. Så det har gått en stund, og da blir jeg alltid litt mer nervøs. Det føles liksom litt ut som om jeg har glemt litt hvordan ting fungerer. I dag spiste jeg frokost sent, og nå har jeg brukt litt tid på å overføre penger til sparing. Hadde egentlig lyst til å starte med investeringen i dag, men så kom det opp ett spørsmål som jeg ikke hadde tatt hensyn til. Altså, jeg har jo egentlig bare en overfladisk forståelse av investering, og jeg har ikke funnet tid til å virkelig sette meg inn i det. Så jeg har liksom avventet investering hele tiden, men jeg har funnet ut at kanskje det bare er bedre for meg å lære igjennom å prøve meg litt frem. Da er det jo så klart med summer som ikke er viktige for meg, og som jeg har råd til å miste. Det var liksom det jeg skulle starte på i dag, men nå tror jeg kanskje at jeg skal lese litt mer før jeg tar en avgjørelse på hva jeg skal starte med. Men ja, jeg har i hvert fall fått overført til mine sinking funds og BSU (start). Fikk overført litt mer enn planlagt fordi jeg fikk penger i forbindelse med kinesisk nyttår. Jeg har beholdt en 500-lapp, men resterende av gaven går til sparing. Jeg er veldig fornøyd med at jeg begynte med sinking funds i år, og det er absolutt noe jeg skal fortsette med til neste år. Tror vanligvis kanskje at jeg ville ha laget et sinking fund til ferie, men jeg regner med at ferien blir tilbrakt hjemme i år også. Så har jeg egentlig bare laget sinking fund til reisekostnadene som det vil ta for å besøke søstrene. Et sinking fund betyr i denne sammenhengen at man setter av månedlige (eller oftere) beløp til en planlagt kostnad. Altså, dersom du vet at bilen skal til kontroll og du vet ca. beløp for den kostnaden, kan du begynne å sette av månedlige beløp slik at du har alle pengene til å betale regningen der og da. Jeg har personlig svært få regninger og sånne planlagte kostnader, så jeg trenger egentlig ikke sinking funds. Men jeg synes det er en fin vane som jeg allerede kan starte med nå, slik at det bare føles helt naturlig ut i fremtiden. Nå skal jeg strikke litt mer på skjerfet som jeg gleder meg til å prøve på når det blir ferdig. Så skal jeg sikkert bare ligge litt i sengen og slappe av, før jeg tar meg en dusj og gjør meg klar til nattevakt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar