fredag 31. mai 2019

Det e borte nu; alle tankan og tvilen æ kjente

Hadde en snegle på besøk utenpå vinduet mitt i går. Det er første gang det har skjedd, og jeg syntes det var litt spesielt siden det er et vindu i andre etasje, og den kom faktisk ovenifra. Så jeg vet ikke helt om det er en greie, at snegler henger på taket? Igår klarte jeg å sovne etter at alarmen min gitt-- antakeligvis. Jeg er ikke sikker, for jeg husker ikke at jeg skrudde av noe alarm, men det er sånt som kan skje dersom du kun har på en alarm. Tror det var kroppen som fortalte at jeg trengte to timer ekstra, siden jeg atter en gang hadde forferdelig søvnkvalitet. Sover som regel med vinduet åpent, og jeg har egentlig aldri hatt noe problem med lyder selv om jeg bor ved en trafikkert vei. Men det ble plutselig plagsomt da jeg skulle legge meg onsdagsnatt, og jeg fant kun et par ørepropper som ble for store og dermed ikke passet i øret. Så ja, det tok meg lang tid før jeg sovnet. Også var det sånne typiske hyppige oppvåkninger. Humøret var derfor ikke akkurat det beste i går, men jeg var heldigvis produktiv. Søker og leser forskning, men det går som regel greit nå som jeg leter etter så spesifikke emner. Men igår holdt jeg på å lese en artikkel uten å se på årstall, også innså jeg at det er en artikkel fra 1954... det var litt eldre enn jeg hadde tenkt. At den ikke hadde et tilgjengelig IMRAD-sammendrag burde nok ha vært et tegn. Jeg gjorde en sånn treningsøkt som instruktøren får til å se lett ut, men som i virkeligheten er veldig tøff. Det er ikke alltid jeg føler meg "up for it" når det gjelder slike økter, men i går hadde jeg skikkelig lyst til å gjennomføre økten. Og det gikk faktisk bra, selv om jeg ikke holdt samme tempo og måtte gjøre noen modifiseringer innimellom. Det var en sånn økt som fokuserer på hele kroppen, og jeg kjenner det i armer og spesielt rygg i dag. At jeg er støl dagen etter er som regel et tegn på at jeg har trent muskler som jeg ikke trener regelmessig. Må nok inkludere flere økter som fokuserer på armer og rygg, men jeg er som tidligere nevnt i et stadie i treningsprosessen min hvor jeg prøver å gjøre det jeg vil der og da. Ellers har jeg tendens til å brenne ut alt av motivasjon dersom jeg lager faste rutiner. Hadde eksempelvis en mage/kjerne-fokusert økt som jeg gjorde regelmessig for et par år tilbake da jeg klarte å opprettholde treningen over skikkelig lang tid. Men jeg mistet motivasjonen helt, og siden har jeg sjeldent gjort den mage/kjerne-fokuserte økten fordi jeg får avsmak hver gang jeg ser den på Nike-appen. Det er egentlig først nå jeg har begynt å gjøre økter fokusert på mage igjen, fordi det er først nå jeg synes det er gøy igjen. Har selvfølgelig trent kjernemuskulatur over de siste årene selv om jeg ikke har gjort fokuserte økter. Men poenget er at jeg igjennom erfaringer har lært at jeg er nødt til å unngå rutiner når det gjelder trening for å opprettholde motivasjonen. Det er til og med sånn at selv om jeg likte økten jeg gjorde i går, så kan det hende at det kanskje er siste gang jeg gjorde den fordi jeg prøver å gjøre nye ting for å holde alt variert. I dag våknet jeg heldigvis til alarmen min, og jeg følte meg uthvilt. Jeg la meg riktignok akkurat ved midnatt fremfor klokken elleve, og jeg hadde ørepropper. Men herlighet, så mye en god natts søvn betyr. Har vasket sengetøy, og skiftet på min egen seng og til sengene til Volla og yngste niesen. Jeg må bare støvsuge og vaske litt, så skal det nok være klart til morgendagen når de kommer. Det er en solskinnsdag i dag, så humøret er også påvirket av det. Fant også akkurat den typen forskningsartikkel jeg så etter på første forsøk. I tillegg har jeg fått igjen tilbakemelding fra veilederen angående teorikapittelet mitt, og hun kommenterte blant annet at det er det grundigste hun har lest i en masteroppgave noensinne. For meg da, som har jobbet med dette kapittelet i overraskende mye tid (for min egen del), så ble jeg faktisk så glad for den tilbakemeldingen at jeg fikk tårer i øynene. Positive sanksjoner er viktig når man prøver seg på noe som man er fersk på, men også når det er noe man tilsynelatende er kjent på også. Jeg er sikker på at alle sitter på komplimenter som man ikke sier til personene det gjelder, så nå er en god tid å faktisk si de høyt. Jeg har hatt en veldig bra start på dagen, og nå skal jeg ta meg lunsj! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar