fredag 29. november 2019

Bruke meg for å bli høy. Det er greit for meg, det er okay

Det nye garnet ankom i går, ikke på onsdag, selv om jeg satt og ventet til langt utover kvelden og hørte etter lyder av at noen skulle droppe av en pakke i postkassen vår. Jada, og da jeg så en postbil stoppe hos naboen, gikk jeg faktisk ut for å sjekke postkassen. Men den var tom, til tross for meldingen som hadde varslet om at pakken skulle vært levert. Gårsdagen ble brukt til å henge på storsenteret, hvor jeg først trodde jeg skulle klare å ta en svipptur. Det virket litt ut som det først, fordi jeg fikk kjøpt ferdig veldig mange gaver. Men så kom jeg til den delen av listen min hvor jeg ikke hadde skrevet ned noe spesifikt, og derfor endte opp med å vandre fra ett hjørne av senteret til den andre siden, også tilbake. Jeg tror jeg var der i tre-fire timer, før jeg vendte hjemover i mørket og uten å kle på meg ordentlig igjen. Altså hadde jeg tatt av meg skjerf, votter og en genser mens jeg vandret inne på senteret for å unngå å svette ihjel. Ute, derimot, var det ganske mye kaldere med snø og kald vind. Hadde pakket alt ned i vesken, så jeg orket ikke å dra alt ut og kle på meg mens jeg stod inne på matbutikken. Men jeg endte opp med å stoppe opp for å dra frem vottene ute i den kalde vinden. Orket heller ikke å legge fra meg handleposene og pakkene som jeg hadde funnet i postkassen for å så lete i veska etter nøkler, så jeg endte opp med å ringe på tusen ganger før mamma kom og åpnet døren og avlastet meg for pakker og aviser. To pakker ankom, derav den ene var garnet og de nye strikkepinnene, og den andre inneholdt julegaven til mamma som hun uvitende har bidratt til å lage selv. Jeg var veldig sliten da jeg kom hjem, så jeg klarte ikke helt å glede meg over at nesten hele juleshoppingen er gjort, eller at pakkene mine endelig hadde ankommet. Spiste en sen lunsj ved middagstider, også fikk jeg igjen varmen i kroppen ved å drikke litt varmt vann. Omsider pakket jeg ut av alle handleposene og sorterte gavene som jeg oppbevarer i skapet ute i gangen. Har ikke pakket noen gaver ennå, fordi jeg helst vil ta alle på en gang. Også har jeg ikke helt visst om det var hensiktsmessig å pakke inn de gavene som skal være med i håndbagasjen. Jeg endte opp med en gave mindre enn planlagt, fordi jeg aldri fant det jeg var ute etter. Så det var kjipt, men ikke verdens undergang. Dette betyr at det også blir litt gaveshopping i desember, men det har jeg jo absolutt tid til. Må innrømme at jeg ble litt skuffet over fargen på garnet da jeg åpnet pakken min, fordi jeg hadde forventet litt med grønntoner, men jeg åpnet pakken på kvelden og ble litt skeptisk til hvorvidt jeg kunne se den ordentlige fargen. Fargen ble beskrevet som en lys sjøgrønn nemlig. Jeg begynte likevel å strikke; endte opp med 200 masker, fordi jeg var usikker på hvor mange jeg trengte for å få en bredde på rundt 65 cm. Det forrige garnet jeg brukte var tykkere, og jeg hadde omtrent 137 masker som tilsvarte 67 cm. Det tar liksom litt strikking før du reellt ser hvor bredt det du strikker kommer til å bli. Ihvertfall for en novise som meg. Hittil ser det ut som om 200 masker vil tilsvare 70 cm, og i etterkant skulle jeg kanskje ønske at jeg hadde sluttet på 180-190 masker slik at jeg slapp ekstra strikking. Spesielt hvis jeg i tillegg skal lage kant rundt teppet som vil øke på antall cm. Men det går greit. Jeg valgte å gå for flere masker for å unngå å måtte begynne for å innse at det ble for lite. Det er nemlig ikke så artig å legge opp en haug masker og strikke de første radene. Sannsynligvis fordi jeg legger opp for stramme masker, og gjør ting vanskeligere for meg selv. Jeg våknet til alarmen min i dag som jeg skulle ønske jeg ikke hadde hatt på, for jeg tror jeg hadde trengt mer søvn. Vet ikke om jeg skal skylde på gårsdagens tur til kjøpesenteret, den kommende menstruasjonen eller andre faktorer som kan ha påvirket graden av tretthet. Kjenner meg ihvertfall veldig sliten. I morgen skal jeg på jobb, dog heldigvis en kveldsvakt. Akkurat nå frister det innmari lite, spesielt fordi jeg helst bare har lyst til å sitte og strikke nå. Men også fordi jeg har en følelse av at menstruasjonen velger å dukke opp når jeg er nødt til å være helt kledd i hvitt. Det er ikke første gangen det vil skje, men jeg har helst lyst til å unngå en sånn situasjon hvor jeg blør igjennom og er nødt til å løpe ned til garderobene og bytte uniform. Det har skjedd før. Jeg skal prøve å lage litt pastasalat i kveld slik at jeg kan ha det klart som lunsj i morgen, også har jeg planlagt å skippe å trene. Altså, jeg har også litt lyst til å skippe å lage pastasalat, for i dag føles bare ut som en dag hvor jeg helst ikke har lyst til å gjøre noe annet enn å strikke. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar