torsdag 16. november 2017

You'll get home, but I'm on my way out now. Not the same destinations, I will stay when you get off the train

Jeg måtte ta en pause i dag, kjente på kroppen at jeg var for sliten til å kunne ta inn noe informasjon. Så da valgte jeg å sove ut, fremfor forelesninger. Men det betyr også at jeg fikk frigjort mer tid til lesing, som jeg i utgangspunktet ikke ville hatt særlig tid til i dag, grunnet konsert. Jeg fikk også tid til å gjøre ting som å fjerne støv fra klærne mine, som faktisk har vært en handling jeg har ønsket å gjøre i flere dager nå. Å lytte etter kroppen, vurdere hva som faktisk er viktig her og nå-- det er vitalt for at man skal kunne overleve i en hektisk hverdag. Det kalles jo også prioriteringer, for ingen er super-mennesker, og ingen er i stand til å gjøre alt man burde gjøre. I stedet gjør vi det vi klarer. Og det vi klarer varierer fra dag til dag. For tiden har jeg om metode på skolen, og selv om det er ganske tungt, må jeg innrømme at jeg også synes det er aspekter som er gøy. Vitenskapsfilosofien er selvfølgelig tørr og vanskelig å forstå, men heldigvis er det ikke et krav på at vi faktisk må forstå den. Metoden, derimot, den er viktig. Samtidig vil en forståelse for vitenskapsfilosofien øke forståelsen for metodikken, så det er vel en slags ironi i det hele. Det gir meg uansett et innblikk i masteroppgaven min, og egentlig litt mersmak for forskning, noe jeg aldri trodde jeg ville få. For tiden er det kvantitativ metode jeg leser om, og jeg måtte faktisk dra frem min gamle matte-regelbok som jeg opprettet i tiende klasse. Jeg anvender faktisk noe jeg lagde for åtte år siden, og jeg er veldig glad for at jeg beholdt den i min forrige de-clutter omgang. I min egen forskning, vil antakeligvis kvalitativ metode være den foretrukne metoden, men jeg kjenner på at det store fokuset på det matematiske aspektet (det er jo også et matematisk aspekt i kvalitativ metode) i kvantitativ metode er ganske gøy. Det er også overraskende forståelig. Det skal sies da, at jeg ikke har lest noe filosofi hittil. Det starter jeg med neste uke, så det blir spennende å se hvor frustrerende det blir. Ble også informert om at enkelte syntes at pensum for filosofien var rotete, og jeg som er så avhengig av en boks organisering. Det er kaldt, det regner, det blåser, og jeg skal på konsert i kveld. Jeg må innrømme at det frister veldig å la være, men jeg vil ikke gå glipp av en artist jeg liker såpass mye. Og jeg kommer ikke til å stelle meg i kø, heller komme dit når konsertarealet (som er mitt minst likte konsertareal) åpner for å unngå været. Det er også viktig for meg å kunne ta en pause fra skolearbeidet. Det blir spennende å se hva jeg synes. Jeg skal lese litt videre, antakeligvis skippe trening (jeg  komme meg i rutine igjen neste uke) og gjøre meg klar for konsert.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar