torsdag 30. november 2017

You know people change, we're not the same as we started. We're not running away, we're moving forward

Planen for dagen var rydding og vasking slik at jeg kan pynte i morgen. Det var et øyeblikk jeg bestemte meg for å la være, heller ta ryddingen i morgen også. Men så begynte jeg likevel å plukke opp ting, ordne og styre-- så da ble det mange timer med ordentlig rydding og vasking. Neglelakken og ryggen har fått kjenne på det. Trodde jeg var ferdig med dagens gjøremål, også kom jeg på at jeg skulle pakke gaver også. Og det tok mye lenger tid enn forventet, og jeg brukte faktisk opp pakkepapiret mitt. Så nå får jeg faktisk kjøpe nytt pakkepapir! Satt og pakket mens jeg hørte på julemusikk og sang med, og utenfor vinduet dalte snøen ned. Jeg ble litt betenkt på hvor mye jeg liker denne høytiden, hvor mye jeg koser meg. Tenkte på at det er så utrolig mange som ikke gjør det, av forskjellige årsaker. Hørte på Tone Damli synge Di første jul, der hun synger: "eg håpa og ber at nå må alle ha det som deg som kvile her, så trygg for alt som e der ute. Her e julefred". Det gjør vondt i hjertet å tenke på alle barn som ikke får være barn, alle mennesker som opplever et urettferdig liv. Jeg blir sint, fordi det ikke burde være slik. Men så har jeg kommet meg såpass langt i livet, at jeg vet at det er svært få ting som er slik de burde være. Det er en påminnelse på hvor bra jeg har det, hvor heldig jeg er. Jeg tenker ofte på andre mennesker, vil gjerne at de skal ha det bra. Det er vel en grunn til at jeg valgte det yrket jeg valgte, men også en årsak til at jeg ofte sitter med en takknemlighetsfølelse. Nå skal jeg lese pensum, forhåpentligvis lese litt mer enn planlagt. I morgen blir det pynting til jul, noe jeg har gledet meg til en stund nå. Her i huset er det jeg som har ansvar for juletreet og pyntingen, antakeligvis fordi jeg er den eneste som er såpass entusiastisk. Hvor mange 24-åringer samler på julekuler liksom? Dersom jeg ikke er utslitt, blir det antakeligvis en liten shoppingsrunde. Jeg håper jo egentlig på å få unnagjort de fleste gaver denne uken. Ferdig blir jeg ikke, men det får jeg akseptere. Må uansett hente pakker som venter på meg. Og sende gaver selvfølgelig. Er det noen andre som assosierer jul med postkontoret? Bare meg? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar