tirsdag 3. april 2018

you're the one designed for me, a distant stranger that I will complete

Jeg tok hele påsken fri, inkludert gårsdagen selv om planen var å begynne på'n igjen i går. Det har vært utrolig hyggelig med besøk, og det er så merkelig hvor fort jeg blir vant til å ha folk i huset. På fredag tok vi oss en tur inn i byen og vandret langs Akerselva. Vi stoppet opp på Mathallen og spiste is i finværet. Det var fylt med mennesker, og god stemning. Etter to timer dro vi hjem til lammelåret som Monchita hadde brukt timer på å tilberede for oss. Etter middag spilte vi et nytt spill som Lumba hadde kjøpt. Det er så typisk at han kjøper et nytt spill i det jeg har fått litt peiling på forrige spill. Men det var veldig gøy likevel, og vi spilte et par runder så Volla kunne prøve seg på å vinne. På lørdagen stoppet Volla og Mog innom Lumba for å hente han for en tur til IKEA. Broderen skulle kjøpe seg kontorstol, mens Volla og Mog bestemte seg for å kjøpe mikrobølgeovn. De flytter straks tilbake i sitt renoverte hus, og de har ikke hatt mikrobølgeovn siden de bodde i leiligheten til Mog. Jeg forble hjemme, og det var godt jeg gjorde, for menstruasjonen bestemte seg for å dukke opp. Som regel har jeg veldig håndterbare smerter, men innimellom så gjør det himla vondt. Denne gangen endte opp i topp tre av de mest smertefulle menstruasjonssmertene jeg har opplevd. Det kan ha vært i kombinasjon med lavt blodsukker at jeg følte meg så dårlig, for jeg kjente faktisk at det begynte å gå litt rundt for meg. Monchita fikk i oppgave å hente meg drikker med mye sukker og gjøre klar mat for meg. Det positive ved sånne intense menstruasjonssmerter, er at det som regel betyr at resten av menstruasjonen er helt smertefri. Og generelt at menstruasjonen er kortere. Så noen timer senere kjente jeg omtrent ikke noen smerter, men jeg valgte likevel å gå til leiligheten til broderen fordi fysisk aktivitet ofte lindrer menstruasjonssmertene mine. Han lagde dim sum til oss, hvilket jeg elsker. Jeg kjenner ingen andre som har såpass mange kjøkken-greier som han, men det gjør at han kan lage ganske mye forskjellig. Det skal sies at han har en mangel på basic ting som et rivjern. Med hjelp av Monchita, serverte han også en frisk dessert. Han trengte hjelp fordi han på mystisk vis hadde klart å kutte seg på tommelen, og eide ingen plaster. Vi så på et svært gammelt tv-program fra 1978 som heter Hagebruk. Volla og Mog hadde funnet programmet mens de gjorde research på ting de kunne plante i hagen sin når den dag kommer. Det varer i rundt ti minutter per episode, og man ser på at Kåre Åmlid planter forskjellige ting. Det er faktisk ganske lærerrikt og det kommer sånne artige kommentarer innimellom. Vi ble i hvertfall sittende igjennom et par episoder, før vi migrerte tilbake til spisebordet for å spille en runde med spill. Etterpå hjalp jeg broderen med å sette sammen kontorstolen han hadde kjøpt, også dro vi hjem litt før midnatt. Søndagsmorgen dro Volla og Mog med barnevogna som de hadde kjørt ned for å hente. De diskuterte litt seg i mellom om hvordan de skulle pakke tingene i bilen, og Mog sa at de måtte ta hensyn til sikkerhet i tilfelle man skulle krasje. Jeg sa meg enig i det. "Volla bryr seg mest om at hjulene på vogna ikke skal skrapes opp," kommenterte Mog til meg. Det sier kanskje litt om hvor forelsket hun er i vogna. Etter vi vinket hadet til de, kjørte pappa oss til leiligheten foreldrene mine har kjøpt. Det var faktisk veldig fint, og Monchita kommenterte at det absolutt var et slikt sted hun så for seg at hun kunne bo. Jeg sa meg enig. Vi utforsket litt, og jeg snappet en video av leiligheten til søsknene mine. Mens pappa installerte lys, dro vi videre til Oyster og Mars. Der varmet vi opp god mat, Oyster friterte søtpotetfries. Også så vi på gamle videoer mens vi spiste is og annet snacks. Det er veldig spesielt å se seg selv for over ti år siden, man blir ganske flau. Samtidig så er det artig å se hvordan man var da kontra hvordan man er nå. Vi endte besøket med å se på High School Musical, som er tolv år gammel i år. Likevel så kan vi de fleste sangene fortsatt. Vi ble hentet av pappa igjen, og Oyster og Mars var overrasket. For vi pleier alltid å gå. Og vanligvis ville jeg ha gått, om det ikke var for at vi skulle være hjemme innen et visst tidspunkt grunnet at pappa hadde lagd lammelår. Jada, jeg har ikke spist så mye lammelår på så kort tid. Broderen var i utgangspunktet invitert til middag, men han hadde såpass mange rester og skulle uansett pakke til Portugal. Jeg er sikker på at vi tenker i samme baner altså, slik som han reiser dit jeg vil. Etter middag, brukte jeg resten av kvelden på å skifte sengesett og flytte tilbake på rommet mitt. I går dro Monchita og signaliserte at påsken var over, og som vanlig så ble jeg litt trist og følte meg litt tom. Jeg ryddet på soverommet, vasket håndklær og vasket inne på badet. Så var planen å begynne å lese, og jeg dro frem pensumboka. Men istedet dro jeg med en stol ut ved inngangsdøra og satt i sola og slappet av. Jeg hadde vel et behov for å reflektere litt, og det var helt greit for meg. Nå er det tilbake til hverdagen, og jeg skal faktisk lese i dag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar