mandag 8. januar 2018

oh, it's so cold here 'cause I left my heart to be with you

Jeg elsker når det er solnedgang og himmelen males i vakre farger. Gikk hjem i takt med solnedgangen, slik at det omtrent ble mørkt ute i det jeg gikk inn inngangsdøren. Vi avsluttet litt tidligere i dag, både fordi vi var trøtte og fordi foreleseren er syk. Ikke syk nok til å være borte, men syk nok til å rote med tall. Og det var litt utfordrende når dagens agenda bestod av kvantitativ metode, og derav tall. Det skal sies at det er en del av oss som har vært syke/er syke/er på vei til å bli syke. Jeg er sistnevnte, for jeg kjente at halsen var sår på fredag. Og i dag hostet jeg opp ekkelt slim. Også kjennes det ut som om jeg har hostet i ukesvis når jeg hoster-- altså den ubehagelige følelsen i ryggen og brystkassa. Forhåpentligvis er det forbigående, men jeg blir ikke overrasket om jeg har blitt smitta av pasienter. Uansett, vi startet skoledagen med regneoppgaver, og det var faktisk veldig forståelig, nesten i større grad enn selve teorien. Jeg har nærmest bestemt meg for at dette faget vil bli det vanskeligste faget mitt, fordi jeg ikke anvender det særlig. Når det er sagt, så tror jeg at jeg forstår utførelsen av kvantitativ metode mer enn kvalitativ metode. Me får sjå. I utgangspunktet tenkte jeg å starte å lese pensum i dag, men det er noe av det siste jeg ønsker å gjøre akkurat nå. Må riktignok lese en forskningsartikkel i forkant av morgendagen, så det er kanskje nok lesing for meg i dag. Jeg håper jo at jeg kommer meg i gang med lesingen, men det er et kapittel i den ene pensumboka som jeg vegrer meg litt for av forskjellige grunner, og det er helst den pensumboka jeg bør starte med. Forhåpentligvis får jeg lagt meg tidligere i dag, og ikke minst ha en god natts søvn. Jeg la meg nærmere midnatt i går, etter å ha sett en video av en sjøhest føde rundt 1500 sjøhest-babyer. Det var ganske sjokkerende, og jeg begynte å lure på hvorfor jeg ikke hører mer om sjøhester dersom det fødes såpass mange. Men så leste jeg en artikkel som sa at prosentandelen som faktisk overlever er under 1%. Dette skyldes at de stortsett overlates til seg selv og må sørge for egen overlevelse. Ja, så når jeg nekter å legge meg, men vet jeg er nødt til å legge meg, ligger jeg og lærer unødvendige fakta. Jeg bidrar til å gjøre meg enda litt mer rar. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar