onsdag 10. juni 2015

Come on let it go, just let it be. Why don't you be you, and I'll be me

Jeg stod på badet i morges da jeg plutselig kom på at jeg drar i kveld. Hoppet rundt for meg selv og gliste til meg selv i speilet. Det er omtrent 1 og et halvt år siden jeg har vært i Bergen, og det har alltid vært på sen-høsten. Jeg krysser fingrene for noenlunde godt vær. I går fikk jeg en mail fra NSB som opplyste om streik samme dag vi reiser hjem igjen. Må innrømme at jeg har hatt mye uhell i det siste, men håper at jeg finner noe hell i uhell i hvertfall. Det viktigste er at jeg kommer meg hjem til min første opplæringsvakt. Opplyste til Marble at vi måtte være ekstra snille for å få litt god karma. Jeg skulle i utgangspunktet en tur til butikken i går for å kjøpe de tingene jeg har behov for, men som vanlig valgte jeg å utsette det til i dag. Om jeg kan utsette noe, så gjør jeg det. På agendaen i dag er det e-læringskurs, og å kjøpe en joggebukse. Jeg så nettopp på en "ut av skapet" video på Youtube, og det irriterer meg alltid å lese kommentarfelt etter en sånn video. Det er så mange ignorante mennesker i verden, at jeg ofte mister håpet. Jeg leste en kommentar som sa at det å være homofil er visst trendy for tiden. Grunnlaget for den kommentaren er vel at det er så mange kjente Youtubere som har kommet ut av skapet i den siste tiden. Mennesker har en tendens til å ha ønske om å være "normal". Det er faktisk vi som har funnet opp begrepet, og det latterlige ved det er at det som anses som normalt er gjennomsnittet av alt alle mennesker er. Vi har mennesker som er ekstra hyper, og andre veldig lite hyper. Det "normale" vil da være gjennomsnittet mellom disse ulike gruppene, som vil si at flertallet av befolkningen ikke er "normal". Hvorfor vi så gjerne ønsker å være normale? Marble fortalte meg en gang at vi kler oss likt fordi det er en overlevelses mekanisme. Den som står ut, er predatorens bytte. Og sånn er det med seksualitet, kjønnsidentitet og alt annet. Jeg leste en fan fiction denne morgenen som tok opp samfunnets normer til ulike kjønn, og jeg tenkte på mine egne fremtidige barn. "Om det er en gutt som ønsker seg en barbie, så skal han få den". Men så tenkte jeg plutselig på at det hjelper ikke så mye når hele samfunnet går rundt og sier at det er galt. Og det trenger ikke å være hatske ytringer heller, det kan være det at pappaen til den lille gutten inne på Brio styrer gutten bort fra dokkene til bilene. Men ting som hjelper er representasjon, og det gjelder for mange ting. Det hjelper at den mest populære tv-serien har en homofil som hovedrolle, det hjelper at alle hovedrollene er ulike raser. Representasjon hjelper, fordi vi har behov for å være lik. At det er mange "ut av skapet" (hater den frasen) videoer for tiden kan jo være grunnet nettopp det. Når det er så mange som kommer ut, og de opplever den støtten de får, så ser flere at det er greit. En video av Tyler Oakley hjalp Ricky Martin med å komme ut. Jeg er ikke så stor fan av The Kardashians, og heller ikke Caitlyn Jenner. Om jeg skal se på drama velger jeg heller å se på Teen Wolf. Men det betyr ikke at jeg ikke synes at det at tidligere Bruce Jenner kom ut som Caitlyn Jenner ikke er fantastisk. Som jeg har sagt, så er representasjon viktig. Transseksuelle trenger å se at det er mennesker like som dem, og grunnet mennesker som Caitlyn Jenner og Laverne Cox, så tør flere å komme frem. Når folk begynner å nevne andre saker som er "viktigere" enn slike saker, går det meg på nervene. Du kommer deg ingen vei med noen av sakene dersom du skal ha diskusjoner om hvilke saker som er viktigst. Om du vil ha slutt på dyreplageri og kjemper for det, så er det flott! Da har vi noen som kjemper for den kampen. Og dersom du vil ha slutt på politi-brutalitet og kjemper for den saken, så har vi noen som kjemper for det også! Dagens leksjon er at representasjon er viktig fordi at vi har en overlevelses mekanisme der "normalitet" (gjennomsnittet) tilsynelatende er svaret. Det hjelper ingen å bagatellisere saker som mennesker brenner for. Man bør heller rose folk for at de kjemper for saker. Det var dagens leksjon og visdomsord fra min side. Ha en fin onsdag, også snakkes vi neste uke! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar