tirsdag 2. juni 2015

for når det raknar for meg, så let du det rakne du med

Det regner litt (mye) ute, og jeg har ikke sett spor av paraplyen min på uker (måneder, kanskje). Lurer litt på hvordan jeg skal unngå å bli våt, men det virker lite sannsynlig. Har vurdert regntøy, men er ganske sikker på at du ikke kommer inn på bestemte utesteder med støvler. Jeg regner (ha!) med at dagen blir en bra en, likevel. I går gikk jeg en tur innom biblioteket for å hilse på Oyster, før jeg gikk videre for å hente hjelmen til Ale. Sistnevnte personen pratet jeg med i telefonen før jeg forlot huset. Tenkte at det var en morsom tilfeldighet. Jeg skulle hente hjelmen hos en kvinne som bor på samme område som meg. Det er ett år siden jeg sist møtte henne, så jeg sendte en sms: "Hei, jeg er ei venninne av Ale...". Hun skrev tilbake at hun selvfølgelig visste hvem jeg var! Jeg ankom huset hennes litt tidligere enn jeg hadde planlagt i frykt om at jeg skulle være sen. Vi satte oss utenfor ytterdøren og slo av en prat. Det var veldig hyggelig, og det fikk meg til å innse at jeg oppsøker bestemte personer. Forleden dag da jeg pratet med T-vennen min, sa jeg at med alderdom blir vi flinkere til å velge situasjoner/mennesker som vi får mest emosjonelt utbytte av. Dette kommer fra Carstensen's selektivitetsteori. Carstensen hevder at eldre blir flinkere til å justere mål og forventninger til deres formål. Dette skyldes at de eldre innser at livet går mot slutten, og strukturerer derfor livet slik at de oppsøker aktiviteter og personer ut fra et motiv om å oppnå mest mulig emosjonelt utbytte (Hansen & Slagsvold, 2011). Fun fact til dere, liksom! I dag har jeg trent, og du vet den første økten etter en lengre pause? Ja den svir. Nå er jeg nok nødt til å tenke på å gjøre meg klar. Har nemlig en tendens til å bli sen.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar