søndag 26. juni 2016

the closer I get to you it feels like paradise

Vilnius er en veldig fotogen by. Bodde riktignok i gamlebyen (Old Town) som har et mer karakteristisk preg. Øst-Europa, har jeg hørt (av mine bekjente) har ganske fin arkitektur. Vilnius er mitt første møte med Øst-Europa, og det har definitivt bekreftet akkurat den meningen. Jeg følte meg litt uvel på onsdagskvelden. Magen var ikke helt i orden, men det kjentes ut som om jeg bare var veldig oppblåst. Og som med de fleste ting, så ventet jeg egentlig bare til det var over. Bestemte meg for å sove i stuen, både fordi at jeg følte meg dårlig, og fordi at jeg ikke har fått særlig mye søvn når jeg har delt seng med nevøen. Vanskelig når jeg våkner så lett, og han beveger seg fra A til Å. Det var ganske lyst i stuen, så jeg lå egentlig til etter midnatt og snakket med Tumblr-vennen. Tilslutt sa jeg natta, og sovnet. Vekkerklokken gikk 4.45, og jeg kjente meg litt kvalm. Men innimellom blir jeg kvalm av lite søvn, så jeg tenkte ikke så mye på det. Inntil jeg begynte å bevege meg. Da gikk det litt rundt, og jeg kjente at ting ikke var helt alright. Tok fem sekunder fra jeg kjente tegn til brekning, til at mageinnholdet kom ut. Lynx hadde smittet meg med omgangssyken. Tarmen fikk også tømt seg for å si det sånn. Det gikk forholdsvis greit etter dette, og jeg kom meg faktisk til flyplassen. Er veldig sjeldent at jeg er syk, spesielt av spy-typen. Sist jeg spydde var flere år siden, så jeg følte meg relativt elendig. Men tjue minutter etter jeg hadde spydd, var jeg ut døra. På flyplassen ville ikke automaten gi meg bagasjebånd, så jeg måtte stelle meg i kø i den manuelle innsjekkingen. Det gikk greit inntil det ikke var greit lenger. Ba Monchita bytte plass med meg, også gikk jeg så raskt jeg klarte (var veldig svimmel, synet ble dårligere, balansen svekket) inn på do. Jeg som trodde jeg hadde tømt magen, men det hadde jeg ikke. Rakk ikke lukke døren ordentlig før jeg spydde atter igjen. Jeg bekymret meg litt for at morgenkvalme skulle være noe lignende. Fikk gått igjennom en raskere sikkerhetskontroll fordi jeg var redd for å spy på en person mens jeg stod i kø i den ordinære sikkerhetskontrollen. Flyreisen var grei, men jeg satte i frykt om at noe skulle gå galt. Plastikkposen var klar i hendene. Fikk et glass med isbiter. "Hjelper det da?" spurte ene flyverten. Ja, det gjorde det. Flyreisen gikk uten uhell, og jeg var meget fornøyd. Tok taxi til leiligheten, også la jeg meg. Jepp. Første dag i Vilnius, og jeg benytter den til å legge meg. Sov i flere timer, var både trøtt og sliten i kroppen selv om jeg ikke hadde vært i aktivitet. Hadde ikke spist noe på et par timer, så prøvde meg på en sandwich og et eple. Det gikk ned uten at magen protesterte for mye. Så da ble jeg faktisk med ut til middag, og jeg fikk endelig se litt av byen. Vi spiste koreansk, og deretter gikk vi på vandring i gamlebyen. Til tross for at jeg hadde sovet bort mye av dagen, sovnet jeg relativt raskt igjen da vi la oss. Dag nummer to våknet vi relativt sent, spiste frokost på en restaurant ovenfor leiligheten. Jeg hadde lyst på kake, men magen var fornøyd etter en omelett. Og etter den forrige dagen, hørte jeg godt etter hva magen mente. Vi gikk for det meste og utforsket byen, gikk opp Gediminas Tower, som minte meg om "kongen på haugen". Var veldig stilig, og kanskje en av mine favoritter ved byen. I hotellheisen til Lynx og co. fant jeg ut at det faktisk var nasjonaldagen! Det forklarte støyen fra natten. De fleste butikkene var derfor stengt, men vi var innom en skobutikk, og jeg pratet med damen i kassen. Hun forklarte meg hvordan det fungerte meg nasjonaldagen. Vi spiste middag i et smug. Høres kanskje ikke så fint ut, men det var veldig fint. Eldste nevøen var underholdningen for kvelden, for han danset for å "tjene penger". Han tjente en del (vi tapte en del). Mens Lynx og co. dro tilbake til hotellet fordi guttene måtte legge seg, dro vi videre for å gå litt. Jeg kjøpte meg ostekake på veien hjem. Det var samme kake som jeg hadde hatt lyst på da vi spiste frokost. Dag tre var relativt lik forrige dagen. Stod opp noe sent, spiste frokost (denne gangen på Subway. Det er veldig digg innimellom), også dro vi i en markedsgate for å møte Lynx, Grepper og nevøene. Jeg kjøpte meg julepynt. "Typisk," kommenterte Monchita. Mog lo. Vi gikk videre til shoppingsgaten, hvilket er den dårligste shoppingsgaten jeg noengang har vært i. De hadde Zara da, så jeg kjøpte meg likegodt en trenchcoat! Om jeg ikke har nok jakker? Hadde lyst til å kjøpe to jakker, men endte med èn. Det skal sies at det har vært sinnsykt varmt i Litauen, og lørdag var den varmeste hittil. Så jeg syntes det var aldeles passende å kjøpe jakke og julepynt. Monchita hadde gått tilbake til restauranten for å møte de andre, mens mamsen og jeg forlot Zara en stund senere. Jeg spiste en croissant med laks; en kombinasjon jeg er ganske glad i. Også gikk vi videre til en park som vi oppdaget. Var utrolig fint, og fantes brudepar overalt. Var minst sju par. Det var kayaker i elven, gamle menn som spilte sjakk, barn som løp rundt ved lekestativene, forelskede par som satt på benkene sammen. Vi tok en liten pause i parken, før vi gikk videre langs elven. Vi endte opp med å gå tilbake til markedsgata for å kjøpe oss is. Grepper og ungene hadde dratt tilbake til hotell og air condition da vi gikk mot parken. Lynx var å finne på Zara, men de kom gående mens vi satt og spiste is. Mog, Monchita og jeg vendte tilbake til leiligheten for å slappe av. Kjenn dine egne grenser når det gjelder varme. Det er egentlig ganske fort gjort å overanstrenge seg selv. Jeg dusjet av meg svette, også var det på tide og gå ut igjen. For vi skulle møtes for å spise middag. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å gå på en restaurant som var høyt oppe på Tripadvisor's sider, men det var fullt. Så vi gikk videre i retning mot et sted de andre hadde spist lunsj dagen jeg var syk og innestengt. Lynx nevnte navnet på en restaurant hun hadde lest om, og som om det var skjebnen, var den fem meter unna oss. Det var en middelaldersrestaurant med matretter som inneholdt Loke's navn i. Alle utenom Grepper valgte matretten med Loke's navn, og det var faktisk kjempegodt! Det var et helt bord i bakgården som også var nordmenn, hvilket var artig. "Nå innbilte jeg meg at servitøren sa 'vær så god'," sa jeg. Det stemte visst, hun hadde enten hørt at vi var nordmenn, ellers hadde noen andre sagt det. Jeg var mektig imponert over denne servitøren som var lithuansk. Etter desserten, fikk vi servert en shot hver. Skulle hjelpe på fordøyelsen. Kjente det brant i brystet. Vi gikk oss en siste sightseeing tur, ettersom det var vår siste dag. Endte opp med å se solnedgangen fra en utsiktstopp. På veien hjem ble Mog plystret på, og Volla kommenterte: "du har en tendens til å tiltrekke menn". Vi lo. I sidesynet mitt så jeg denne karen komme løpende for å stoppe Mog og oss. "Hello, I'm John," introduserte han seg. Usikker på om Mog eller noen av oss sa noe på norsk, for neste sekund sa han: "nei, er dere norske også?!". De hadde visst fått i seg nok med alkohol, og hadde mye til overs som de ville dele med noen andre. Jeg gikk litt sånn i forveien, fordi jeg ikke alltids har tålmodighet til fulle mennesker. Det var faktisk en del nordmenn i Vilnius. Uten at det var med vilje, endte vi faktisk opp med å gjøre 7 ting av topp 15 ting å gjøre i Vilnius på Tripadvisor. Det sier litt om hvor mye det faktisk er å gjøre der. Er ganske fornøyd med en langweekend, ganske perfekt lengde på turen. I dag våknet jeg av alarm for første gang på flere dager, også reiste vi til flyplassen på rekordtid. "Taxisjåføren" var mer av en slags råner. Volla var dødsredd, og jeg satt og tenkte på den merkelige musikksmaken. Flyreisen hjem var veldig grei, denne gangen slapp jeg å frykte en akutt brekning. Vi sa farvel til Mog og Volla som skulle på et annet fly hjem, også dro vi ut i det triste været. Pøsregn. Jeg er riktignok ganske takknemlig for en mildere temperatur. Det er deilig med varme, men ganske kjipt i en by hvor bademulighetene er dårlige. Natt til i dag lå jeg liksom i trusen, også vurderte jeg om jeg bare skulle kaste bort dynen. Vinduet var helt oppe. Jaja. Nå er vi tilbake i Norge, jeg har pakket ut, også har jeg egentlig bare pakket på nytt. I morgen blir jeg nemlig hentet av min belieber friend, for vi skal reise for å se på bryllupslokale blant annet. Det blir spennende! Nå sitter jeg egentlig bare og planlegger, fyller opp de fleste tomrommene mine disse kommende månedene. Det er en t-skjorte på H&M med et trykk hvor det står: "Queen of vacations". Synes den passer perfekt for meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar