onsdag 26. november 2014

the bed's getting cold and you're not here

Verden er i krig hver eneste dag. Jeg tror ikke jeg har innsett det før nå. Når du har om verdenshistorien på videregående, tenker du ja, det er historien. Det er vi ferdig med. Men alt er jo historie. Om noen tiår vil nye skoleelever sitte og pugge om det som skjedde 21århundre. Om noen tiår vil det bli lagd en film om Mike Brown og Ferguson. I går ble det avgjort at Wilson, som er politimannen som drepte Brown, ikke blir tiltalt for drapet. Det skapte forståelig nok mye emosjoner, og enkelte ble spesielt ivrige. Jeg leste et sted at de fleste syntes egentlig ikke at avgjørelsen var overraskende. Det, tror jeg sier mye om situasjonen i USA. Jeg håper inderlig på en rettferdig avgjørelse, at det blir en rettsak. Men det er opp til de føderale nå. For akkurat nå er Wilson fritatt, og enda en hvit politimann slipper unna med et drap av en afroamerikaner. En av de tingene jeg ønsker at folk skal lære fra hele mediaoppslaget rundt dette, er at media er den fjerde statsmakt. De avslører løgner, men de er også med på å skape løgner. Jeg så på nyhetene i går, og alt jeg så om Ferguson var opprørene der bygninger var ofre for vandalisme. Nyhetene viser ikke de stille og kontrollerte protestene. Nyhetene er med på å sette de protesterende i et dårlig lys, og dermed gjør det mye enklere for politiet og si "men de startet det, de er helt umulige å kontrollere. Stakkars oss som må utsette oss for all denne volden og vandalismen". De blir rett og slett mer troverdige, og folk tror på deres skitne ord. Det er akkurat slik som at for deg, selv om du kanskje ikke innser det, så synes du at det er mye greiere at den som blir drept er en som selger narkotika, enn den personen som går sitt siste år på medisinstudiet. Tv kan være manipulerende, tro det eller ei. Vær kritisk til alt. Som sagt er verden i krig; vet du at min første assosiasjon med Mexico er korrupsjon? Det er fælt, men det er sannheten. De har slitt med det i årevis, og hvem vet når det blir slutt. I slutten av september ble 48 studenter kidnappet i Mexico. De hadde planlagt å ha en stille protest. 5 klarte å rømme, men resten ble levert til et narkotikakartell og tilsynelatende torturert til døden. Og hvem stod bak dette? Nei, det var jo staten, regjeringen. De har nektet å ta ansvaret slik som jeg har forstått det, og det har ført til et utbrudd av protester, hovedsakelig stille. Men som sagt er det et land som sliter med korrupsjon, og noen av de opprørerne som stadig blir tatt bilde av, det er mennesker som jobber for staten og har kledd seg ut som en av de som protesterer. De "stager" rett og slett et angrep mot staten for å få sympati fra resten av verden, for å vinne troverdighet. Husk at media velger å skrive om det som tiltrekker mest publikum, at de velger det som er mest dramatisk. John Mayer har en passende sang som heter Waiting On The World to Change, der han synger: "when you trust your television, what you get is what you got. Cause when they own the information, they can bend it all they want". 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar